lørdag den 18. juni 2011

Så går det løs på galløkken Camping

Vi går et spændende døgn i møde, og min pc vil ikke være slukket ét sekund, når jeg er hjemme!

Jeg vil opdatere linket til resultatservice konstant, også selv om der ikke sker ret meget det første døgn i 24 timers løbet. Men så er der jo 6 timers løbet og 4 x marathon at muntre sig med :-)
Jeg kan se, at resultaterne tælles i antal omgange, så find bare regnemaskinen frem! 1 omgang = 1032 meter.

For et par dage siden gav jeg mit bud på DM-favoritterne. Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke har nogen personlig favorit. Alle hører under kategorien 'gode løbevenner', og jeg foretrækker ikke, den ene vinder frem for den anden. Navnene var skrevet for at give løbere udenfor ultramiljøet en idé om, hvem man skal holde øje med.

Og med mit sædvanlige 'talent' for at tippe en vinder, er det ikke ligefrem en fordel at være nævnt på listen :-/ Jeg holder fast i, at Lars Skytte Christoffersen er den største favorit og den største kandidat til at slå Alex Henriksens danske rekord fra 2004, lydende på 245,578 km. Lars har tidl. løbet 239 km, og han er den eneste, der har været i nærheden af rekorden.

Desværre er der ingen kvinder, der er i nærheden af Anni Lønstads rekord fra 1995 på 217,750 km. Karen Marie Brøgger har været tættest på med 213 km, men Karen har ikke løbet ultra de sidste 3 år. Jeg har dog et håb om, at hun vender tilbage, når det passer ind i hendes arbejde igen, for hun holder stadig formen ved lige og stiller af og til op i marathonløb.

Men alt kan ske på 24 timers løb, og her kommer en lille gennemgang for de, der ikke tidl. har fulgt sådan et løb: De første 12-14 timer går som regel roligt. Man lægger ud i sit eget tempo (nogle lidt for hurtigt), for der er nærmest kun tale om opvarmning, før slaget skal stå. Og Slaget kommer til at stå i nattetimerne mellem kl. 02-05! Det er her, man bliver 24 timers løber!

Kroppen begynder at gøre ondt, og man har været i gang i mange timer. Mentalt er man lidt ude i tovene, og de 'svageste' går ind og sover. Men hvis man vil opnår et godt resultat på 24 timer, skal man holde sig i gang konstant. Har man ikke mere overskud til at løbe, må man gå. Man kan gå rigtig mange km ind, hvis man går lidt hurtigt. Når det begynder at blive lyst, og fuglene begynder at synge, kan man se et spinkelt lys forude. Kommer man igennem natten, skal man nok holde sig i gang resten af tiden. De sidste par timer er der løbere, der får hevet sig op ved hårrødderne og får fart i skoene igen. Det er imponerende, når man ser udkørte deltagere begynde at løbe med en fart af 10-12 km/t igen.

Det sidste minut af sådan en konkurrence kan ikke beskrives. Det skal opleves! Det er en euforisk fornemmelse, og jeg får gåsehud bare af at nævne det. Det er Sejren over hovedet og kroppen. Hver en fiber gør ondt, og man er lykkelig over, at det er slut. Der er en magisk stemning i målområdet, hvor man samles efter de sidste meter på sidste omgang er opmålt. Løbere, hjælpere, familie og andre tilskuere er opstemte, og snakken går om, hvordan man har oplevet løbet.

Arr. vil servere aftensmad, natmad (suppe) og morgenmad, og den vil blive indtaget gående. Der er ingen, der er med i topstriden, der stopper op for at spise. En del løbere vil have egen forplejning med, og arr. har et meget velforsynet depotbord drikke af enhver art samt brød, slik, chips, kage mm.

Nu blev jeg helt grebet af stemningen, og jeg glæder mig vildt, til det bliver min tur i august :-)

6 kommentarer:

  1. Hvad spiser en garvet ultraløber til et 24-timersløb? Jeg er klar over, at depotet indeholder et stort udvalg af frugt, slik og peanuts mm., og at der bliver serveret nævnte måltider.

    Kan man klare sig med det, eller supplerer man med gels og lignende? Du skriver at nogle har egen forplejning med. Hvad kan det typisk være? Kunsten må vel være at spise jævnt igennem hele døgnet, hvilket sikkert også er noget af det sværeste eller i hvert fald kræver en masse erfaring.

    Jeg er selv begyndt at snuse lidt til 24-timersløb, og udover optræning af led mm., ser jeg energiindtag som et område, hvor jeg har behov for at lære en masse :-)

    Mange hilsner
    Jakob

    SvarSlet
  2. Hej Jakob

    Jeg oplever, at det er meget individuelt, hvad 24 timers løbere indtager.

    Nogle bruger kun egen forplejning, som kan bestå af gels, energidrik, havresuppe/grød er et hit hos mange, toastbrød med Nutella/marmelade/honning, skumfiduser, lys/alkoholfri øl. You name it - så er det sikkert i en af løbernes depot :-D

    Andre, f.eks. Jesper 'World Run' Olsen bruger bare, hvad der er i arr.s depot, evt. suppleret af et lager af chokolade. Han er chokoholic :-D

    Personligt bruger jeg også primært arr.s depot, fordi jeg ikke har hjælper med. Der er ikke tid til at mixe energidrik undervejs, og i hovedreglen er det dygtige ultraløbere, der står for depotets udvalg, og der ved godt, hvad der er behov for. F.eks. er det rutinerede Kim Rasmussen, der har fuldført Spartathlon, Badwater samt løbet på landsholdet i 24H løb, der står bag DM.

    May-Britt

    SvarSlet
  3. Vil du ikke nok lede mig ud af min vildfarelse?Jeg ved jo godt at det selvfølgelig gælder om at få kulhydrater ind igen, men på en eller anden måde har jeg svært ved at få ind i hovedet at man indtager feks chips, skumfiduser eller chokolade under løb. På en eller anden måde har jeg en indstilling at sund ernæring hører sammen med løb og man ligesom ødelægger det sunde ved at inhalere "tomme kalorier". Jeg ved jo godt hvor mange kalorier man forbrænder ved at løbe så langt og at det gælder omm at få lagrene fyldt hurtigt og effektivt op igen - kan man ikke det med mere lødig ernæring? Jeg har såmænd selv dårlig samvittighed ved at kvæle et par gels under min marathontræning - føler at jeg får alt for meget sukker / usund ernæring når jeg bruger dem i stedet for at brænde kalorier og bruge kroppen.

    SvarSlet
  4. Der er deltagere, der kun bruger energidrik, gels og den serverede mad, men i bund og grund handler det om at hælde al den energi indenbords, man kan! Man spiser simpelthen det, man kan få ned, og ofte er det søde sager. Slikket er også en slags belønning undervejs :-)

    Glem alt om regler for energiindtag på marathon. Der gælder helt andre regler på de lange ultraløb! Lige meget hvad disse løbere indtager under løbet, vil de have tabt sig, når det slutter.

    Mvh May-Britt

    SvarSlet
  5. Hvad blev der af denne: Alex Henriksen?

    SvarSlet
  6. Han løber stadig 24 timers løb ind imellem, men desværre ikke med de samme resultater.

    May-Britt

    SvarSlet