mandag den 27. juni 2011

Festen er slut

Efter 1 uge med masser af stress, fester og rødvin er det nu tid til at vende tilbage til virkeligheden. Brylluppet blev en dejlig dag for to vildt forelskede mennesker, der sagde ja til hinanden efter 5 års parforhold. 2 hovedpersoner manglede desværre til festen: brudgommens far, der døde pludseligt for et par år siden, og brudens mor, min veninde Susan, der døde af kræft for 6 år siden. Gitte, der var 19 år, da hendes mor døde, savnede naturligvis sin mor på denne dag, og derfor står brudebuketten nu på hendes gravsted i Birkerød.


Vi skriver nu uge 26, og uge 34 synes lige pludselig foruroligende nær! Jeg har mailet med coachen, og der bliver alligevel en ændring i forhold til træningsplanen, som jeg brugte i 2008. Vi prøver at lægge en 'superuge' ind hver 3. uge, hvor der skal løbes lange ture dagligt. Mere om det når træningen skrider fremad.

Jeg har tænkt en del over min kombination af at løbe meget i fritiden og cykle på arbejdet. Cyklingen er et godt supplement til løbetræningen, men måske fordi jeg bliver ældre, har jeg brug for længere tid til restitution, og jeg føler ikke, jeg har tid nok, hvis jeg har 3 træningspas (2 x 14 km cykling og 1 x løb) på 15 timer. I løbet af de 4 arbejdsdage oparbejder jeg en træthed i kroppen, som hindrer optimal løbetræning. Jeg har derfor besluttet at tage toget på arbejde, indtil 24 timers løbet er overstået. En lidt tung beslutning, fordi jeg føler mig som en svækling, men på den anden side bliver man god til det, man træner, og det er løb, der har førsteprioritet.

Jeg har tidl. omtalt et forsøg på Rigshospitalet vedr. fedtforbrænding hos kvinder mellem 47-53 år . Jeg sagde i første omgang nej tak til at deltage. Først og fremmest fordi jeg i stedet for valgte at deltage i et andet forsøg, som jeg beskrev i januar måned, men også fordi det indebar 4 muskelbiopsier. Det gjorde vildt ondt første gang, og jeg vil ikke, selv i videnskabens navn, gennemgå 4 prøver af samme slags én gang til! Men nu har Julie kontaktet mig, at man stadig mangler kvinder i god form, og derfor er forsøget reduceret til 1 forsøgsdag og kun 1 biopsi. OK, jeg overlever vel en enkelt prøve mere :-/
Jeg har talt med flere af de mandlige løbere, der deltog i et forsøg, da der blev løbet 7 marathons på 6 dage sidste år på Bornholm. Her blev der taget biopsier dagligt, og det kan åbenbart opleves forskelligt fra gang til gang, så jeg krydser fingre for, at jeg har en næsten smertefri omgang tilgode. Datoen er sat til d. 11. juli. Hvis der er kvinder, der er interesserede i at deltage, må de meget gerne henvende sig til Julie.

3 kommentarer:

  1. Hej May-Britt

    Jeg har selv deltaget i Julie's forsøg med to forsøgsdage. Har fået taget 3 muskelbiopsier, og to fedtprøver. Det gik fint uden de store problemer, var dog lidt mere mærket den anden gang, hvor jeg fik taget 2 biopsier i det samme lår tæt på hinanden. Men det gik hurtigt væk :-) Jeg tror, at grunden til, at du kan nøjes med 1 forsøgsdag, er at du har deltaget i det andet projekt, hvor hun kan hente data fra. Du må have held og lykke d. 11. juli. Det bliver spændende at læse hendes rapport når hun bliver færdig.
    Hilsen
    Susanne

    SvarSlet
  2. Hej Susanne

    De 2 forsøg har intet med hinanden at gøre. Det ved jeg, fordi jeg slev forslog, at man kombinerede nogle af prøverne, men det kan man ikke. Derfor skal jeg også igennem endnu en omgang glukosebelastning, selv om der findes tal fra januar måned.
    Julie har stort behov for kvinder i god form, og derfor har hun tilbudt, at jeg kan nøjes med 1. forsøgsdag, som er den vigtigste. Jeg oplevede, at biopsien gjorde meget ondt, og det har jeg ikke lyst til 3 gange mere. Jeg er en kujon :-/

    Mange hilsner,
    May-Britt

    SvarSlet
  3. Det er da ærgeligt at det ikke kan kombineres. Og jeg synes ikke du er en kujon, så stillede du jo ikke op til endnu et forsøg...
    Kan kun opfordre til at andre gør det samme :-)

    Hilsen
    Susanne

    SvarSlet