fredag den 3. juni 2011

Måske - måske ikke

I går spurgte Hanne, hvad jeg spiser op til et større løb? Om jeg gør noget særligt? Det kunne jeg svare benægtende til, og i dag fandt jeg lidt tilfældigt et indlæg fra en langt mere erfaren idrætsmand end mig, nemlig Ole Stougaard fra Multitesta, der har samme holdning som mig. Oles indlæg om kost i dagene op til konkurrence samt et indlæg om energiindtag under marathon

Planen er, at jeg skal deltage i Øl Marathon på Fyn i morgen, men lige nu er min start lidt truet. Jeg har nemlig problemer med væskebalancen pga. en omgang let diarré de sidste 2-3 dage. Ikke noget agurketilfælde, men formodentligt fordi jeg er startet på fiskeolie i tbl.form. Fiskeolie har en forebyggende effekt mod inflammation, og det kan være praktisk, når træningsmængden er stor. Det tager 2-3 uger at opnå effekten, så jeg tænkte, at det var godt at begynde nu, hvor mit program også startes op. Desværre kan det også give problemer i form af dårlig mave. og det må jeg konstatere er tilfældet for mig efter ca. 1 uges dagligt indtag af 1 gr. fiskeolie. Som bekendt giver diarré også problemer med væskebalancen, og selv om det ikke er en voldsom omgang, jeg er udsat for, tyder urinens farve (spændende blog i dag :-/ ) på, at jeg er let dehydreret.

Løbet begynder kl. 12, så der er tale om at løbe i dagens varmeste timer, og vejrudsigten lyder på 22-25 gr. og skyfri himmel. Hvis man ikke kan starte velhydreret ud, kan det blive en hård og måske sundhedsfarlig omgang at løbe marathon, og den slags kaster jeg mig ikke ud i. Jeg har selvfølgelig ikke taget olie i dag, og nu ser jeg, om der sker en bedring, samt om jeg kan nå at indtage nok væske til at genoprette væskebalancen, ellers melder jeg afbud.

4 kommentarer:

  1. Tak igen - du lægger da bare det ene guldæg efter det andet i disse dage.....;-)

    SvarSlet
  2. Forresten, indtager du også 6 gels under et marathon lige som Ole gør?

    SvarSlet
  3. Nej, jeg drikker ½ krus energidrik + ½ krus vand. Jeg bruger meget sjældent gels, og hvis jeg gør, er der tale om Isogel.

    SvarSlet
  4. Tak for info May-Britt og for dit svar den anden dag. Det er meget rart at høre lidt om.

    SvarSlet