søndag den 14. marts 2010

Implementering af styrketræning

Jeg har fået en mail, hvor der spørges, hvornår man kan kalde sig ultraløber? Det findes der vist ingen regel om, men da jeg selv begyndte at løbe ultra, fik jeg at vide, at man først er ultraløber, når man har løbet 5 konkurrencer over 50 km. En del løber kun 1-2 ultraløb i deres liv, bare for at prøve det. De er ikke ultraløbere, men er løbere, der har fuldført et ultraløb. Planen er, at jeg skal styrketræne 1 time x 3/uglt. Hvor er det lige, man finder 3 ekstra timer om ugen, når man i forvejen træner meget og stadig ønsker at tage hensyn til familien? Det er et puslespil, jeg lige skal bruge lidt tid på. De første par uger går med, at kroppen vender sig til den nye træning, og det skal der tages højde for i forhold til løbetræningen. Selv om jeg må skære lidt ned på km, tror jeg, det er godt givet ud, fordi en styrkelse af kroppens muskulatur (især ryg og mave) vil øge min udholdenhed under løb. Jeg er startet med middel belastning og mange gentagelser. 58 km tilbage før Jesper i morgen når delmålet: at være den første, der har løbet fra Nordkap til Cape Town :-) Efter en længere restitutionspause i DK genoptages World Run 2 senere på året. Men først har vi jo et fælles projekt, der skal løses, og jeg glæder mig til de fælles træningsture, der venter :-) .

4 kommentarer:

  1. Hej May-Britt,

    Jeg håber du finder tid og inspiration til din styrketræning. Jeg styrketræner en del pga. knæene og det hjælper. I starten var det kun nøden der drev mig, men nu er jeg rigtig glad for det og kan ikke undvære det. Jeg håber du får det på samme måde.

    - løb over 20 i dag og er virkelig glad, for det er laaang tid siden jeg har kunnet det.

    Jeg er med til at arrangerer løb og fortræning til dette, så jeg kan desværre ikke løbe med jer den 27. Tror heller ikke jeg turde, I er for seje. Men det er en spændende rute og den skal helt sikkert prøves af en dag (altså noget af den ;) )

    God søndag og træning

    Kh Karina

    SvarSlet
  2. Det kan være svært at få tiden til at række til ekstra træninger, specielt i denne tid hvor det ikke er så længe lyst (og den forbandede sne bliver ved med at tonse ned fra himmelen). Mand og børn skal jo have deres og jeg synes ikke rigtig jeg får gjort noget ved mave og ryg. Men har dog mange tanker om det.....Og det er vel det første skridt.....Og når du kan få tid, så må jeg også kunne!

    Sætningen med håndklædet i ringen eller tørre sveden af var lige den der fik mig igennem i dag da krisen bed mig i hælene. Tak!!

    SvarSlet
  3. Det er noget af et ambitiøst styrke-program du har fået lagt, med 3x1 time pr uge......men du er jo en sej kvinde, så hvis tingene skal passe sammen, er det jo nok det helt rigtige ;-)))
    Håber du finder tiden til det, ja det kan være svært når vi også har et almindeligt dødeligt liv der skal passes......

    Skal du bruge frivægte eller maskiner eller en blanding deraf? jeg synes jeg har været go når jeg har gennemgået mine 2 x 35 min pr uge hihi, men det siger jo nok bare mere om min dovenskab (eller manglende interesse).

    Er du ikke bange for at komme til at veje for meget (altså i forhold til dit løb) , eller er det ikke noget du tænker på? måske det er et dumt spørgsmål, men jeg tænker bare at man "kan blive for tung i rumpetten", synes nemlig selv at min muskelmasse er rimeligt høj, og skulle jeg have mere af dette uden at tage på i vægt, ja så ville det være vanskeligt.

    Hatten af for jer der prøver kræfter med ultraløb, det kunne jeg ALDRIG, kunne simpelthen ikke forstille mig at skulle undvære min søvn, er også A menneske i udpræget grad og kunne sagtens løbe langt kl 05.00 om morgenen (jaja lige nu løber jeg så ingen steder) men eks kl 22.00 ville det være en umulighed ;-)))

    nyd resten af weekenden/ferien, lige om lidt er det mandag og hverdag igen

    //Mette

    SvarSlet
  4. Fyssen mente, at programmet ville tage ca. 45 min, men jeg er, ihvertfald i begyndelsen, næsten 1 time om det. Det tager lidt tid for mig at indstille maskinerne med den rigtige vægt. De første gange bruger jeg til at finde det rigtige niveau.

    2 gange om ugen er OK, men 3 gange er bedre, så det håber jeg på at få tid til, indtil min ryg er styrket. Derefter går jeg nok over til 2 gange om ugen som vedligeholdelse.

    Med mindre jeg dyrker styrketræning med meget tunge vægte (og det kommer jeg aldrig til!) så skulle resultatet blive, at jeg får stærkere muskler, ikke større muskler. Jeg er startet med maskiner og gulvøvelser. Så længe jeg har lidt vrøvl med ryggen, er det vigtigt for mig, at der er fuld kontrol over øvelserne, og det giver maskinerne.

    Ferien er slut for denne omgang, men det er jo påske lige om lidt, så jeg skal kun på arbejde i 2 uger, før jeg har 10 dage fri igen :-)

    SvarSlet