mandag den 15. februar 2010

Lysere, men koldt...

Så blev det snevejr igen! Det er skønt, at dagen er tiltaget med 2 timer og 42 min, og man mærker, at det er blevet lysere. Ville det ikke være vidunderligt, hvis det også blev varmere??? Når jeg ser et billede af løbere i singlet og korte tights, bliver jeg helt syg af længsel efter det gode vejr. Tænk når det ikke længere tager 10-15 min, men kun et par min. at klæde om for at løbe. Billedet er fra Eidsvoll august 2008, hvor jeg løb PR på både marathon og 6 timers løb. Rekorder, der stadig står...desværre :-/ Ellers går tankerne til Mette, der muligvis har fået en alvorlig skade 2,5 måneder før sin marathondebut. Til Peter, der stadig er indlagt efter sit hjertestop, der formodes at skyldes en medfødt hjertefejl (Please, bliv nu tjekket!!!) Til Claus Ø, der havde håbet at løbe marathon i går efter sin operation for brok i begyndelsen af januar. Han er heldigvis en sej løber med over 100 marathons på kontoen, så han lader sig ikke slå ud :-) Mandag er ofte min hviledag, så jeg har været til overleveringssyn af den tidl. lejlighed (overvejer en landsindsamling, når istandsættelsesregningen skal betales), til tandlægen pga. en tabt fyldning med dertil hørende tandpine i nat samt fået hængt billeder op. Nu er lejligheden ved at skifte status fra en bolig til et hjem :-) .

5 kommentarer:

  1. Jaaaa vi vil have varme og sol... :-) Mange savner nu frisk asfalt og ingen sne, hvor pæn den end er.
    Lyder også som om du har gjort god brug af en hviledag.
    Ville iøvrigt spørge om, hvad nøjagtig en restitutionstur er? Altså jeg er med så langt, at efter en lang tur/hårdt løb er man/vi ømme, normalt ville jeg tænke, så skal vi da have en hviledag? :-/ Spørgsmålet var allerede oppe, da jeg løb ½ marathon i foråret, og spørgsmålet var, hvornår vi igen kunne løbe en tur.
    Mange hilsener
    Katrine

    SvarSlet
  2. Godt at du spørger :-)
    Restitutionstræning er roligt løb, normalt defineret som 50-60% af reservepulsen. Man ved ikke helt, hvordan det virker, men der er meget, der tyder på, at den lave aktivitet fremmer musklernes genopbygning pga. blodgennemstrømningen, der fjerner ophobede affaldsstoffer (ømheden). Desuden mener man, at det beskadigede væv heler hurtigere (noget med enzymproduktionen). Rest.træning bør vare max. 1 time. Selv løber jeg 5-7 km i 6.00-6.30/km. Jeg bruger turen til at evaluere det træningspas, jeg restituerer efter. Med det langsomme tempo er der jo god tid til at tænke tingene ordentligt igennem :-)

    Sig til, hvis det ikke er uddybende nok

    SvarSlet
  3. weeeeee 2 skønne fotos :-)

    - jeg blev helt sådan "HVAD-HVOR ER HUN TAGET HEN-LAD MIG KOMME AFSTED" agtig da jeg klikkede ind på din side og så billederne,
    uha uha har altid elsket kong vinter, men denne vinter har jeg altså også bare fået nok.
    Hvor ser du godt ud på billedet,
    og ja korte thigts og ingen ærmer, ikke alle disse lag på lag, er hvad vi længes efter

    .........I`m dreaming...........
    og forresten tak for både dine tanker her og altid hurtige svar på mailen, jeg er optimist (stadigvæk) og tror på jeg kommer afsted- indtil jeg har konkrete ting der taler imod, hvilket selvfølgelig kan gå hen og blive TIDEN,
    men så er det jo godt at vide at HAMBORG ikke er det eneste sted i verden der løbes marathon ;-))))) *ss*
    //Mette
    (kommende marathonløber-bare vent og se ;-)

    SvarSlet
  4. Hej igen
    Det var rigtig uddybende, og lige mht. de nærmere detaljer omkring enzymproduktion osv. behøver jeg ikke... :-)
    Så et rest-løb lyder jo som en god idé, man kan jo nærmest mærke den ophobede væske i kroppen efter en hård og lang tur. Den bliver så transporteret videre rundt og ud.
    Tak for svar ;-)

    SvarSlet
  5. Hvis det gør for ondt at løbe, kan man naturligvis også vælge at gå en tur, cykle eller svømme. Bare man er aktiv i en eller anden grad :-)

    SvarSlet