søndag den 4. november 2012

CEP kompressionsstrømper

For et par uger siden modtog jeg en mail fra den danske netshop RunForest om jeg ville prøve et par CEP Sleeves , og da jeg gennem flere år har brugt CEP kompressionsstrømper på lange ture (bl.a. under 6 dages løbet / 589 km i Göteborg) med stor glæde, var jeg hurtig til at sige ja tak.

Det var en lidt banal hændelse, der fik mig til at kvitte strømperne til fordel for den fodløse udgave i et andet mærke: jeg havde slidt hul på storetåen under et løb. Det har absolut  intet med kvaliteten, men udelukkende manglende neglepleje, at gøre (Pinligt, men sandt).

Som jeg tidl. har skrevet, valgte jeg at købe et par Compressport Tubes, som blev brugt med god effekt under 12 timers løbet i Skövde.

Det er vist ikke forbigået nogen, at der kun har været mellemlange ture (10-20 km) på programmet gennem et stykke tid, men det har nu ikke forhindret mig i at afprøve CEP, og jeg mener at have brugt kompression længe nok til at kunne bedømme kvaliteten, også efter kortere ture.

Da jeg første gang trak Sleeves på (navnet undrer mig til stadighed, da 'sleeves' betyder ærmer), var det som at sige goddag til en gammel ven. En ven, jeg ikke vidste, jeg havde savnet! CEP Sleeves og strømper findes i 4 str, baseret på læggens omfang, hvilket giver den korrekte kompression. Sleeves er langt lettere at trække på end strømperne, men de skal stadig justeres lidt for at fordele trykket jævnt. Det er (efter min mening) vigtigt at give sig tid til at mærke efter, om de sidder 'helt rigtigt'. Det er i høj grad en fornemmelsessag, og det tager ingen tid, når man har prøvet det nogle gange.



Jeg er meget glad for at være skiftet fra strømper til den fodløse udgave, for jeg kan godt lide at kunne vælge strømper efter behovet: koldt eller varmt vejr, kort eller lang tur - og ja, også efter humøret. Jeg har flere mærker at løbe i, og det skifter fra dag til dag, hvilken der er 'dagens udvalgte strømpe'.

Og jeg kan jo lige så godt kaste mig ud i det, mange vil spørge om: Hvilken kompressionsudgave foretrækker du - CEP eller Compressport??? Hold da op! Det er et meget svært spørgsmål!!

Jeg har løbet med de to mærker hver for sig og såmænd også på én gang! Altså et mærke på hver sit ben. Jooo, alt for jer! Og alligevel kan jeg ikke svare på spørgsmålet! Materialet er lidt forskelligt, og det samme er vævningen, men efter min bedste vurdering er kompressionen lige god (og den er virkelig god) i begge mærker, hvilket jo er det allervigtigste. De er lige behagelige at løbe med, og de er lige lette at tage af og på.

Den største forskel, jeg har fundet, er længden på Sleeves/Tubes, og den skal man så til gengæld lige bide mærke i, hvis man har korte underben, hvilket nogle kvinder har (og vel også nogle mænd?). Selv jeg, der har lange underben, har fået trukket Tubes for langt op og måtte trække dem lidt ned igen for at undgå, at de generer i knæhasen. Det kan dårligt kaldes et problem i mit tilfælde, for jeg skal bare hive lidt ned i Tubes, men med korte underben kan jeg forestille mig, at det vil blive lidt irriterende - uden at jeg ved det!!



Selv om Sleeves ser en del kortere ud på billedet,
dækker de uden problemer mit underben.


3 kommentarer:

  1. Kære May-Britt,
    Tak for et godt indlæg om dine tests.
    Jeg vil gerne åbent sige, at jeg er distributør af Compressport, så mine kommentarer kan aldrig opfattes som 100% objektive, men jeg skriver, da jeg kender produkterne godt.
    Compressport R2 kommer også i 4 str. målt efter netop omkredsen af læggen og længden af underbenet (altså to mål), hvilket gør at længden tilpasses underbenet bedst muligt, så det bør ikke være et problem med korte underben, da man vælger str. efter det.
    Jeg tænkte på om du ikke har lyst til at teste over tid, hvorvidt de to mærkers manchetter bliver slappe, altså om deres effekt af dette er ens? Især manchetten ned mod fødderne vil være interessant.
    Vh. Christian

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det skulle jeg selvfølgelig have præciseret, at Compressport også kommer i 4 str. Jeg kunne ikke huske, at jeg også have opgivet et længdemål af underbenet, da jeg købte parret. Så er det jo min egen fejl, at de er lidt for lange :-/
      Jeg bliver ved med at bruge begge mærker, så det er meget muligt, at der kommer en opdatering om et stykke tid - altså hvis jeg husker det, ellers mind mig om det! For der venter spændende ultraløb i 2013, hvis ellers helbredet vil, men det kommer der mere om snart ;-)

      Slet
  2. Helt i orden May-Britt:-)
    Det lyder spændende med 2013 - det glæder jeg mig til at høre mere om.
    God aften.
    Vh. Christian

    SvarSlet