onsdag den 13. juni 2012

Samtale med lægen

Der er ikke konstateret en afrevet muskeltilhæftning på scanningen, så det var vist godt, at jeg fulgte min intuition og holdt fast i, at jeg mente, der var noget andet galt.

Derimod kan man se, at knoglen er hævet 20%, hvilket er ret voldsomt og forklarer, hvorfor jeg har ondt hele tiden. Allerede nu taler lægen om en kikkertoperation mhp. at rydde op i den ødelagte brusk, så der kan gendannes noget nyt. Det er desværre en meget langsigtet proces, og derfor har jeg valgt at se tiden an i 3 uger for at se, om der sker en bedring uden indgriben.

Han vil fraråde løb, og at jeg kaster mig over noget træning, der ikke belaster fodleddet f.eks. cykling. Da jeg havde en lyskenskade for 5 år siden, brugte jeg flittigt crosstrainer, som er en meget fin erstatning, fordi den har løbebevægelserne uden belastningen, men for pokker - det er kedeligt. Så er spinning trods alt bedre, men måske en kombination er det rigtige valg?

4 kommentarer:

  1. Det kræver nok lidt (mere?) teknik, men har du overvejet roning? De har et par ro-maskiner i FitnessDK som er yderst brugbare. Og brugt på den rigtige måde, så hjælper det både på cardio og benmusklerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, det har jeg faktisk ikke, men det vil jeg da helt klart prøve. Jeg er lidt i tvivl, om det er for hårdt for anklen, for sætter man ikke af på en fodplade, når man trækker tilbage?

      Slet
    2. Hvis du skal gøre det "rigtigt" ro-agtigt, så ja, så sparker du fra med fod+ben når du trækker åren igennem vandet, og trækker med fod+ben når du tilbagefører åren over vandet.

      For mig at se, må det minde lidt om cykling - men jeg har svært ved at vurdere om det er for stor belastning af foden i dit tilfælde.

      For mig selv, var det en stor hjælpe at bruge ro-maskine efter min knæ-operation (menisk + korsbånd), da jeg selv kunne bestemme "nedslaget" og presset på knæet. Samtidig med, at jeg selv kunne justere hvor langt frem jeg kørte sædet, og dermed hvor sammenbukket mit knæ blev. Tilsvarende tænker jeg at du selv kan bestemme belastning af foden og hvor meget du kan/må bukke i den.

      Slet
    3. Jeg har fået tid til træningsvejledning fredag, og så vil jeg snakke muligheder for variation i træningen, herunder konditionstræningen. Så må det vist komme an på en prøve hvad jeg kan klare. Learning by doing :)

      Slet