lørdag den 16. juni 2012

Første tur i romaskinen

Inden jeg begav mig i fitnesscentret for at indlede min nye karriere som indendørs-roer, læste jeg lidt på diverse hjemmesider om maskiner, programmer osv. Den bedste maskine er åbenbart en Concept2, så det var herligt at konstatere, at det er netop den model, der findes i mit center. Rolig opstart anbefales, præcis som ventet, men 15-20 min.???? Det er der da ingen, der klæder om for!!

Kæk som jeg jo er, måtte 10.000 meter være passende, mente jeg. Og jo, jeg kom igennem 10.000 meter på 50:15, men de sidste 2.500 meter trak tænder ud. 'Det er nu, der virker' tænkte jeg og roede videre. Da jeg stoppede, var det med let rystende overarme og noget øm på øvre bagside af ryggen. Hmmm, måske er der mere i rotræning end bare en god kondition?

Det er langt fra det samme som at løbe, men alligevel gik jeg derfra lidt høj af endelig at have lavet ordentlig konditionstræning. Styrketræning er måske effektivt, men kors hvor er det kedeligt. Nej, giv mig noget, der får pulsen op, så er jeg glad, og lige nu er det så roning og spinning, der må dække behovet.



4 kommentarer:

  1. Spændende om du kan få armene over skulderhøjde i morgen - om du f.eks kan redde hår :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ingen problemer med armene til morgen. Regner da bestemt med, at de skal op over hovedet flere gange i aften ;-)

      Slet
    2. Søren Rønn Hansenmandag, juni 18, 2012

      Da jeg var skadet i 8 måneder i 2008/2009 brugte jeg også romaskinen meget, rigtigt meget:-) Første mål var en ½ marathon, derefter den hele og til slut en ultratur på 50 km, vist omkring 4 timer. Jeg gjorde det også på en Concept2, på max belastning 10 og kan oplyse at skærmen går ud ved præcis 50 km:-))) Marathonet blev på 3.09 kan jeg huske. jeg roede mange 23-28 km ture inden marathon og 50 km tur. Det du skal være obs på er at romaskinen ligger laaangt fra det at løbe, hvilket jeg ikke troede, da jeg skulle igen med løb var de første 2-3 km ture benhårde, følte jeg startede fra bunden trods jeg havde haft uger mellem 70-105 km på romaskinen. Mit bud er at crosstraineren ligger meget tættere på løb, jeg ved at Annemarie Rossen også supplerer løb med crosstraineren har hun fortalt mig.

      Slet
    3. Jeg er opmærksom på, at roning og løb overhovedet ikke kan sammenlignes, men det er god konditionstræning, og så skal jeg da ikke starte helt fra bunden, når anklen er klar igen. I følge min fysioterapeut er crosstrainer for belastende, så den har hun frarådet. Kun cykling på vej, spinning, svømning, roning og anden ikke vægtbelastende træning.

      Slet