mandag den 13. juli 2009

Rold Skov Marathon

Deltagelsen i det lille Rold Skov Marathon blev først en realitet i tirsdags, hvor min gode løbeven Morten Walter (billedet) meddelte, at han skulle deltage, og at jeg kunne køre med til Nordjylland, hvis jeg fik plads i det ellers overtegnede løb. En hurtig sms til arr., der til mit held netop havde modtaget et afbud :-)
Så kl.06.30 søndag morgen stod jeg morgenfrisk - nå ja: stod jeg - klar til den lange køretur. 4 timers kørsel fra Nordsjælland til Nordjylland! Det er en laaaang tur, men det skulle vise sig at være turen værd.
Tilbuddet om at løbe et gratis marathon havde haft overvældende tilslutning, og fra 25 deltagere, som var det udmeldte deltagerantal, var der nu 62 løbere til start! Det må have været nogle meget fleksible sponsorer :-)
Normalt kender jeg mange af de deltagende løbere, men det var lidt anderledes her. Jeg kendte måske 10 af løberne, men det giver bare en mulighed for at udvide bekendtskabskredsen, og det var dejligt at få ansigt på nogle af løbevennerne fra Facebook. Det er jo fantastisk i det danske marathonmiljø, at man kan møde op uden at kende et menneske, og så bliver man bare taget imod med åbne arme. Selv en løber fra Djælveøen ;-)
Tilbage til løbet! Starten gik kl.11. Først en prolog på 4 km, så 6 gange rundt om en sø og derefter tilbage næsten samme vej som prologen.
Mit udgangspunkt op til løbet var ikke det bedste. Det har været en uge med blytunge ben og en mental træthed, hvor jeg ikke kunne overskue løbeture på 1½-2 timer, som er det normale for mig. Det betød, at jeg i stedet for 'nød' livet i sofaen.
Men jeg har lært at stole på kroppens signaler, og den sagde med al tydelighed, at der var brug for hvile! Når man træner 5-6 dage om ugen, føles 3 dage uden løb som en evighed, men det var det, der skulle til at give både lette ben og det mentale overskud tilbage.
Netop fordi jeg har det lidt svært med for mange hviledage, var den oprindelige plan at løbe 20 km lørdag og så et roligt marathon søndag, men i løbet af lørdagen skiftede jeg mening. Jeg kunne mærke, at jeg havde brug for endnu en hviledag, og desuden kunne jeg godt bruge et hurtigt marathon. Dette var det 14. marathon i år, og langt størstedelen har været løbet som langsomme træningsture, og jeg havde brug for at vise mig selv, at jeg stadig havde lidt fart tilbage i skoene.
Arr. havde beskrevet ruten som 'let kuperet', og de havde ret! Jeg vil ovenikøbet mene, at det er en let omgang med sandheden, for jeg synes, den er mellemsvært kuperet, men som Johnny, der var arr., sagde "den er jo ingenting sammenlignet med Brutalen". Nej, men det er der så heller ikke ret mange løb, der er ;-)
Prologen gik fra Skørping-Hallen ud til søen, hvor depotet lå. Et fint depot med energidrik, cola, vand, 3 slags frugt samt slik - der manglede efter min mening ingenting. Ved depotet blev man samtidigt noteret for hver omgang, man passerede.
Så gik det rundt om søen. Bakke op og bakke ned. Ikke mange flade stykker. Specielt en meget langstrakt svagt stigende bakke trak tænder ud. Ruten var godt afmærket. Selv jeg, der ellers løber forkert hvor det ikke burde være muligt, fandt rundt uden problemer :-)
Kort efter starten var jeg blev passeret af Mette Fallesen, og derefter lå jeg på en solid 2.plads løbet igennem. Det viste sig i slutningen af løbet, at jeg faktisk var ved at hente Mette igen, men en løber havde været så 'flink' at advare hende om, at hvis hun ville vinde, så skulle hun se at få sat fart på, for jeg kom bagfra.
Jeg blev derfor slået med ca.15 sek., men det kunne ikke tage glæden fra mig: jeg havde overraskende løbet det kuperede løb i 3.35.55. Min 3.bedste tid nogensinde på marathon :-)
Efter løbet var der mulighed for bad i Skørping-Hallen, og så var der sørget for pasta+drikkelse i restaurant Røverhulen, 3 km fra starten. Også det var gratis! Fantastisk hyggeligt at få snakket lidt med de andre løbere efter løbet og at få noget ordentligt mad, inden vi skulle den lange vej hjem igen. Det forhindrede nu ikke Morten og jeg i at indtage den obligatoriske burger på vejen hjem, men det er en helt anden historie ;-)
Kl.19.30 var jeg tilbage i Birkerød. 13 timer med kørsel fra den ene ende af landet til den anden, marathonløb og så retur igen - marathonløbere er noget for sig selv :-D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar