torsdag den 23. august 2012

Workshop i barfodsløb


Ro på! siger instruktør Nikolaj Lehmann.
I sort med gule ærmer ses Løberens butikchef Kasper.
Onsdag aften deltog jeg i en 2 timers workshop hos Løberen, Lyngby sammen med 15-16 andre løbere, der ville høre mere om barfodsløb og løb i minimalistiske sko. De første 45 min gik med snak om fordele ved at løbe uden sko, om de mange mærker indenfor minimalistsko der er kommet på markedet (bare sidste år kom der 83 nye mærker!) og svar på diverse spørgsmål fra deltagerne.

Derefter løb vi 1 km til Lyngby Stadion. Jeg løb i mine alm. sko, mens andre allerede var igang med minimalistskoene, primært NB og Fivefingers. På stadion fik vi besked på at smide skoene og løbe på bare fødder, fordi man instinktivt lander længere fremme på foden (altså uden hællanding), når man ikke har sko på. Så blev vi ellers sendt rundt på cindersbanen, bare ½ bane, før vi fik nye instrukser: ½ bane løb lydløst, ½ bane høj kadance, ½ bane løft tæerne. Ialt var vi rundt 3 eller 4 omgange, hvorefter seancen sluttede. Der var ingen løb med sko på (og jeg havde ellers husket mine nye sko), men det var jo også ligegyldigt. Den del kan jeg klare hjemme.

Det kom lidt bag på mig, at man må starte ud med 3-4 km løb i form af skiftevis 50 m gå / 50 m løb. Det er meget længere, end jeg havde troet. Får man meget ondt under løbet eller dagen efter, skal man naturligvis nedsætte distancen næste gang.

Der kommer 2 opfølgningsgange med henholdsvis løb på asfalt og løb i skov på bare fødder, men da jeg ikke skal løbe barfodsløb, men i sko, vælger jeg at nøjes med denne intro-workshop til minimalistisk løb. Jeg skifter ikke mine alm. løbesko ud til fordel for denne type løb, men jeg vil bruge det som supplement i håb om at styrke mine fodled og bagsiden af benene.

Som en lille bonus blev det jo så også en aften med intro til lørdagens løbeunderlag :-)

Min næste workshop bliver løbeteknik d. 5. september.

2 kommentarer:

  1. Hmm, jeg er enig i din "bekymring" om, at 3-4km barfodsløb er for meget at lægge ud med for nybegyndere. Jeg ville selv foreslå 2-3km konventionel løb, efterfulgt af max ½-1km barfodsløb.

    Jeg fik selv startet for hurtigt ud med 2-3km forfodsløb (i VFF) og fik mig en TMTS oplevelse (too much too soon). Og lign tilfælde, høres ofte som årsagen til, at folk går kolde på at prøve barfodsløb, desværre.

    For mit vedkommende, har det også hjulpet at tænke "barfodet" i det daglige, dvs når jeg er hjemme så bevæger jeg mig forfodet (nærmest som en garder) og skal jeg gå små ture i nabolaget, vaskekælderen, indkøb o. lign, så foregår det barfodet.

    Jeg har dog stadig tilgode at løbe barfodet til et løb/stævne - det skal nok komme en dag :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg må vist bare tage det på fornemmelsen, men jeg tror faktisk ikke, at mit udgangspunkt er så ringe. Vi blev advaret om, at vi nok ville være ømme i lægge og baglår i dag, men jeg mærker ingenting. Måske skyldes det, at jeg altid går barfodet hjemme?
      Jeg kommer helt sikkert aldrig til at deltage barfodet i et løb, og såmænd heller ikke træne det. Mine ture vil foregå i mini-skoene udfra den lærte teknik. Idéen om at løbe barfodet tiltaler mig simpelthen ikke, og sådan er vi jo så forskellige :-)

      Slet