mandag den 13. august 2012

Hver meter tæller!

Jens Ole Nielsen har været så venlig at sende mig et foto af resultaterne fra Viborg. Det viser, at han har løbet 229,2 km, hvilket betyder, at hver omgang ikke er 5,7 km, som det fremgår af løbets hjemmeside, men 5,73 km. 30 meters forskel lyder umiddelbart ikke af meget, men når man løber 40 seje km, bliver det altså til 1,2 km ekstra!

Jens Ole skriver også, at han på egen hånd har løbet Danmark på langs 402 km og Danmark på tværs 326 km, begge ture med 10,5-12 kg oppakning. Den slags soloture giver god erfaring til brug i senere konkurrencer, og resultatet så vi i går.

19 kommentarer:

  1. Ruten, som der løbes til 24 timers løbet i Viborg er 5,71 km. Der må altså være en lille fejl i de data, tidtagerne opererer med.

    Mvh. Søren Rasmussen, Viborg
    http://soerenrasmussen.blogspot.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jo interessant, at der er forskel på, hvad der står på hjemmesiden, hvad der bliver registreret, og hvor lang ruten reelt er.

      Ved du, om ruten er blevet opmålt af DAF?

      Slet
  2. Hej May-Britt.

    Nej, ruten er aldrig blevet DAF-opmålt, så indtil en sådan opmåling foreligger, vil der naturligvis altid være en vis usikkerhed.

    Den mest "officielle" opmåling, der nogensinde (mig bekendt) er foretaget, har undertegnede og Viborg AM's formand stået for i fællesskab med et traditionelt løbe-/målehjul, der først var kalibreret på en godkendt 1.000 meter strækning. Den opmåling gav 5.720 meter. Ruten, som gennemløbes til 24 timerløbet, er imidlertid en anelse (10 meter) kortere, idet der skæres et sving via en sti, som ikke eksisterede, da vi foretog nævnte måling.

    Der har mig bekendt aldrig eksisteret nogen opfattelse i Viborg af, at ruten skulle være 5.730 meter. Kun divergerer opfattelser mellem 5.720 og 5.710, afhængig af, om der løbes af den korte/nye eller lange/oprindelige sti i et enkelt sving.

    SvarSlet
    Svar
    1. Løbere tager altid den kortest mulige vej, hvilket en DAF-opmåling også tager højde for. Så hvis det er muligt at skære et hjørne uden at man føler, at man 'snyder' (håber du forstår, hvad jeg mener), så gør man det.
      Det virker lidt mærkeligt, at Ultimate indtaster 5,73 km pr. omgang. Den info kan de vel kun have fået af arr.?
      Jeg synes, det er synd, at arr. ikke får foretaget en off. opmåling samt indfører opmåling af sidst påbegyndte omgang kl. 12.00, når der er kommet så mange singleløbere. I Holte foretages opmålingen på cykel, så det tager ikke ret lang tid at få et korrekt resultat. Man kan nemt gå glip af 2-5 km, hvis man bliver stoppet 29 min, før løbet slutter, fordi man skal være påbegyndte sidste omgang senest ½ time før.

      Slet
    2. Ja, men jeg er helt enig - løberne vælger naturligvis den korteste vej, der er mulig, og som ikke er afspærret. Og det er dén distance, jeg angiver til 5.710 meter iflg. de opmålinger, atletikforeningen selv har stået for.

      Også enig i, at en DAF-opmåling, som naturligvis også vil tage højde for kortest mulige/tilladte/afspærrede rute, kunne være ønskelig.

      M.h.t. opmåling af de sidste/manglende meter i.f.t. kl. 12.00 tror jeg, det er et bevidst fravalg fra arrangørernes side. F.eks. er der jo heller ingen kontrol med, at løberne (hverken stafetløberne eller singel-løberne) overhovedet har løbet alle de omgange, de siger, de har. Uden noget problem vil det faktisk være ganske let for en løber (uden at blive opdaget) både at bytte chips med hinanden eller vælge bare at tage en tur rundt om campingområdet i stedet for søen etc.

      Jeg siger ikke, at noget af dette forekommer, men nævner det bare som illustration af / et eksempel på en lang række forhold, som der i givet fald vil skulle bruges rigtig mange kræfter på fra arrangørernes side, hvis man først skulle til at blive individuelt mere præcis med præstationerne. Og de kræfter tror jeg hellere, man bruger på alt dét, som arrangementet primært handler om; nemlig stafetterne, det sociale miljø, underholdning, stemning etc.

      Distancen på én omgang er ikke individuel, men handler blot om en enkelt indtastning i et edb-system, og skal naturligvis være rigtig. Jeg har derfor skrevet en besked til den hovedansvarlige om, at der tilsyneladende er sket en mindre indtastningsfejl i år. Så vil jeg forvente, det justeres...

      Slet
    3. Jeg kan sagtens følge din pointe, som jeg slet ikke har overvejet.

      Jeg håber, du vil vende tilbage, når du får svar fra arr. omkring længden. Måske er der, som du er inde på, bare tale om en indtastningsfejl fra Ultimates side.

      Slet
    4. Alle single løbere har i alle år været trætte af at arrangørerne ikke gider at måle op kl. 12.
      Om jeg fatter hvorfor de ikke gider at rette op på det?

      Snyd med omgange foregår yderst sjældent, så det er overkill at bruge krudt på det. Regningen kan jo kun havne på deltagerne.
      Jeg har kun hørt om et enkelt tilfælde i et 6D, hvor konen løb lidt med mandens chip, mens han sov.

      @Søren: Er du den berømte, der løb marathon i 2:20 eller deromkring for nogle år siden?

      Slet
    5. Berømt og berømt ..... men ja, jeg har rigtig nok løbet lidt under 2:20 :-)

      Slet
    6. Hej Søren
      Har du hørt fra arr. vedr. distancen?
      Jeg har netop set på hjemmesiden, at de skriver, at den tidl. løbsrekord var 37 omgange svarende til 212 km, så de må jo bruge 5,73 km som distance pr. omgang. Iøvrigt er rekorden ikke korrekt ifølge indehaveren Brian Larsen, der selv skriver, at den er 217 km, og han må jo vide det ;-)
      http://24timersloeb.dk/side6929-cid-6852.html

      Slet
    7. 37 omgange kan med sikkerhed ikke blive til 217 km ... men måske har vedkommende selv løbet videre fra sidste hele omgang til præcis de 24 timer og dér måske nået godt og vel yderligere 5 km? Jeg skal ikke kunne sige det.

      Nej, jeg har ikke hørt fra arrangørerne endnu, men skal nok følge op. Det er lidt noget rod. Tror desværre ikke, de er opmærksomme på, der faktisk er nogle, der går meget præcist op i det.

      Slet
    8. Nej, 37 omg. bliver ikke 217 km, men eftersom resultatlisten for 2007, hvor Brian Larsen deltog og løb 38 omg., ikke fungerer, er det måske muligt, at arr. har glemt hans resultat.

      Her er en hjemmeside, der dokumenterer Brians resultat: http://www.gunrun.dk/20833617
      Det er selvfølgelig muligt, at man har valgt at se bort fra den sidste omgang, fordi Brian overskrider 24 timer med 19:05 min. hvilket meget præcist illustrerer problemet med, at løbet ikke blæses af og sidste omgang måles op! Hvis det er tilfældet, må de jo ændre deres procedure: enten tæller alle omgange i en løbsrekord, eller man må stoppe løbet præcis kl. 12.00

      Slet
    9. PS: Her har man forøvrigt brugt 5,71 km pr. omgang.
      38 x 5,71= 216,98 km

      Slet
    10. Altså mere rod ;-) Jeg har stadig ikke hørt fra arrangøren, men skal nok følge op.

      Diskussionen om, hvad der skal eller ikke skal gøres kl. 12.00 vil jeg ikke blande mig i.

      Slet
  3. Har lige siddet og kigget på den finske løbskalender og set at der er 24 / 12 timers løb heroppe i oktober. Ved ikke om du kender nogen der leder efter sådan et løb. Det er ca. 120 km nord for Helsinki. Her link til hjemmesiden - oversat af google translate, aldrig så fantastisk en oversættelse men kan nok bruges til at få en ide om løbet.
    http://translate.google.com/translate?sl=fi&tl=da&js=n&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fwww.vierumaki.fi%2F24h-juoksu-5-6-10-2012%2F

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kirsten
      Jeg kan ikke få linket til at virke. Vil du skrive det oprindelige link, så putter jeg det selv gennem Googles lidt morsomme translate :-)
      Skal du selv løbe Midnattsloppet i år?

      Slet
  4. Ligemeget om vi taler 229,2 km eller "kun" 228 km, er jeg dybt imponeret. Det er voldsomt. :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er helt enig Emil, og det er bestemt ikke for at tage noget fra Jens Ole eller de andre løbere, single og hold!

      229,2 km er et af de bedste danske resultater, der er løbet. Jeg tror, at det kun er Alex Henriksen (245,577 km i 2004), Lars Skytte Christoffersen (239,136 km i 2004), Jan Andersen (230,919 km i 2006) og Ole Karlsen (231,258 km i 2012), der har løbet længere.

      Debatten opstår, fordi Søren med sin insiderviden som opmåler af ruten skriver, at min udregning med 40 omgange á 5,73 km = 229,2 km, som det fremgår af resultatlisten, ikke kan passe.

      Slet
    2. Resutatet er iøvrigt det 23. bedste resultat i verden i 2012 http://statistik.d-u-v.org/getintbestlist.php?dist=24h&year=2012&gender=M

      Slet
    3. Jeg opfattede det nu heller ikke, som om det var det, du ville, og det er bestemt også spændende at finde ud af, hvor det går galt. :)

      Min pointe var bare, at selv med den udregning, der giver den korteste distance, er det en vild præstation. :)

      Slet