tirsdag den 28. februar 2012

Indhentet af fortiden

Nå, så fik jeg løn som fortjent! Straffet for at tro, jeg er et overmenneske, der kan løbe 25 km på en skadet ankel og slippe godt fra det!! Hele aftenen var anklen øm, men den var faktisk ok, efter at jeg havde sovet i morges, så fuld af optimisme tog jeg løbeskoene på. AV for s.... Det gjorde ondt fra første meter, og denne gang tog jeg ingen chancer, men vendte straks næsen hjemad. Første gang gik (næsten) godt, men at udfordre skæbnen endnu en gang? No way!!

Symptomerne minder om den skade, jeg fik 10 dage før VM i Bergamo 2009, og som betød et mislykket mesterskab med kun 172 km, selv om jeg var i super form. Efter 40 km fik jeg ondt og begyndte at skiftevis gå og løbe og sluttede med at gå de sidste 10 timer, fordi jeg ikke ville udgå af løbet. Jeg havde fået anklen (også venstre fod) røntgenfotograferet, inden jeg tog afsted, og et brud var udelukket. En massiv indsats af en fysioterapeut gjorde, at jeg kunne stille til start, men det var altså ikke nok. Efterfølgende fik jeg foretaget en MR-scanning, der viste, at jeg havde revet noget brusk løst, muligvis ved at vride om på foden. Der er kun 2 løsninger på det problem: enten heler det selv op, ellers skal man opereres.

Nu er det slet ikke sikkert, at det er så galt fat. Dengang kunne jeg knapt støtte på foden, når jeg gik, og det kan jeg sagtens denne gang. Så kryds lige fingre for, at der 'kun' er tale om er forstrakt ledbånd, for den slags har jeg prøvet flere gange før, og jeg kommer hurtigt tilbage igen.

Årsagen til mine problemer med anklen? En voldsom forstuvning under en volleyball-kamp, da jeg gik i gymnasiet. Så vi taler om + 30 år, og dengang var der ikke tale om RICE og grundig genoptræning bagefter. Nope, da hævelsen var væk, spillede jeg volleyball igen - that´s it. Det har betydet, at jeg siden har haft et svagt fodled og nemt vrider om på foden. Det er en af grundene til, at jeg sjældent løber terrænløb. Risikoen for at jeg snubler over en gren, træstub og andre naturmaterialer er alt for stor.

- JPtv havde journalist Troels Henriksen med til eventen 'Test din OL-form'. Det er der kommet dette indslag ud af.

1 kommentar:

  1. Hvorfor taper du ikke din ankel op? Jeg er vredet om en million gange (har sågar rykket et stykke hælknogle ud ved et vrid engang), og har med ganske få undtagelser kunnet løbe med optapening. Faktisk heler en såret, optapet ankel bedre, når man fortsætter med at løbe, fordi blodgennemstrømningen øges betydeligt. Søg på nettet - der er flere forskellige måder at gøre det på.

    SvarSlet