lørdag den 4. februar 2012

2 skridt frem og 1 tilbage

I går var en glædens dag pga. aftalen med Newline, og det var lige, hvad jeg trængte til, for det foregående døgn havde været noget mismodigt.

Min venstre hæl gør igen ondt. Dvs. det har den jo gjort hele tiden, men jeg synes, den virkede i bedring efter et par mdr. med indlæg, som jeg har brugt på samtlige ture, siden jeg fik dem. Onsdag gjorde den pludselig mere ondt igen, hvilket jeg måtte meddele coachen, netop som vi er igang med den store planlægning frem mod VM - øv øv øv!

Men han skrev til min store lettelse et befriende svar:
Jeg vil lige understrege, at set fra et træningssynspunkt, så er der ikke nogen bekymring indtil maj ! Min bekymring indtil da er for meget, ikke for lidt, træning :-)  Fra starten af maj indtil september skal jeg nok sørge for, at vi får dig i form, blot du har minimum 50km pr. uge, når vi begynder på maj. Så, om nødvendigt kan du tage det Meget roligt indtil du har den hælspore iorden !

Jeg håber bestemt ikke, at der skal gå til maj, før jeg kan træne lange ture, men det giver et stort spillerum i forhold til at få skik på den s..... hælspore!! I følge det, jeg har gogglet mig frem til, taler man alm.vis om 3-5 mdr. ved brug af indlæg, så jeg krydser fingre for, at vi i mit tilfælde kun taler 3 mdr.

Og mens jeg var i fuld sving med at goggle, fandt jeg lidt om mine problemer med vejrtrækningen, der får mig til at lyde som en evig nybegynder. Diagnosen EIL blev stillet under en CLE-test foretaget på Bispebjerg Lungemedicinsk Forskningsenhed i marts 2009.

EIL er en forkortelse for 'anstrengelsesudløst laryngomalacia' og går i korte træk ud på, mit luftrør lukker sig lidt til under indåndingen, når jeg løber, hvilket får mig til at hive efter vejret, og derfor forveksles tilstanden ofte med astma. Det var faktisk derfor, jeg fik det undersøgt. En af mine løbevenner sagde, at jeg lød som hans hustru, der har astma. Da symptomerne kun opstår under fysisk aktivitet med høj puls, er det ofte kun idrætsfolk, der får diagnosen.


Og så er der jo ryggen, men det gider jeg ikke tale om nu, for den er stadig under genopbygning og i bedring! I formiddags var jeg til Bodypump (holdtræning med vægtstænger). Jeg havde helt glemt, hvor glad jeg er for den slags træning, så jeg har valgt at skifte den ene gang pilates ud med pump. Fremover lyder styrketræningen derfor på Mave/ryg-hold x 1, Pilates x 1 og Bodypump x 1 - hvis altså jeg kommer afsted...

God weekend - nyd det flotte vejr og husk en fed creme i ansigtet, når I løber. Ingen lette frostskader på kinderne!!!

6 kommentarer:

  1. Kære May-Britt. Vedr hælen har du så prøvet med at tape den med tensoplast? Finn Johansen hos furesøreumatologerne har lært mig tricket. Beskrevet på deres hjemmeside. Giver god aflastning til hælen - men er en noget dyr løsning. Men når det virker ;-). Claus

    SvarSlet
  2. Hej Claus.
    Tak for henvisningen til Finn Johannsens hjemmeside, som jeg har glemt i farten. Den har jeg ellers brugt en del i forbindelse med min diskusprolaps, da det var Finn Johannsen, der stillede diagnosen 1. gang i 2007.

    Jeg hæfter mig ved, at jeg sagtens kan hæve/sænke ve. fod samt gå på tæer. Det er forhåbentligt et godt tegn!

    Det er jo lidt tricky med sådan en hælspore, i hvert fald som min opfører sig, for jeg mærker intet under selve turen. Det kommer først bagefter, og det gør det udfordrende at ramme hvor mange km, der kan løbes uden at få ondt. Pt. ligger grænsen ved ca. 20 km.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jo det er så typisk ved hælspore, som også kan være foranlediget af en måske noget belastet/smadret fedtpude i hælen. Men så længe du kan klar 20 k er det ikke så slemt, og en kombination af denne sammenspænding med tapen, strækøvelser af achilles, is, godt hverdagsfodtøj, og ikke mindst at sørge for at foden/hælen er godt låst i løbeskoen, så skal det nok blive bedre. Held og lykke.
      Claus Dahl Skaaning

      Slet
  3. Er der et dansk ord for det dersens "laryngomalacia" ? Jeg spørger fordi jeg selv er igang med udredning for anstrengelsesudløst astma, og skal til check på førstkommende tirsdag. Og så er det jo rart at kunne spørge til (endnu) en diagnose, hvis astma'en ikke lige er mit sandsynlige udfald.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ved jeg faktisk ikke, om der er. Jeg ved heller ikke, om alle kan få lavet en CLE-test. Jeg fik den foretaget, fordi min egen læge havde henvist mig til Vibeke Backers klinik på Bispebjerg. Da hun havde udelukket astma, spurgte hun, om jeg ville medvirke i en CLE-test, da hun var leder af et forsøg om EIL på forskningsenheden. Det ville jeg naturligvis gerne, og jeg har derfor også set billederne af sammentrækningen.

      Jeg ved ikke, om projektet stadig kører, men det må din læge kunne finde ud af. Læs evt. denne artikel, som bl.a. har Vibeke Backer som forfatter: http://www.ugeskriftet.dk/LF/UFL/2007/47/pdf/VP51570.pdf

      Slet
    2. Min læge kalder tilstanden 'stemmelæbe dysfunktion', så det må være den danske betegnelse.

      Slet