lørdag den 18. februar 2012

Bislett 50 KM

Jeg blev snydt af vejret i dag! Det har været regnvejr de sidste par dage, så jeg gik ud fra, at vejene var fine at løbe på, men jeg havde glemt at tage højde for, at smeltevand kan fryse og medføre isglatte steder. Faren lå i, at isen lå under smeltevandet, så flere gange troede jeg, at jeg løb gennem en vandpyt, kun for at opleve foden skride under mig. Jeg undgik at falde, men jeg valgte at afkorte turen væsentligt. Planen var 20 km, men det blev kun til 9 km.

Jeg kunne selvfølgelig bare have valgt en anden rute undervejs, men pt. har jeg ikke mentalt overskud til den slags tankevirksomhed. Jeg havde en rute på 20 km i hovedet, og da den indebar en vis risiko, valgte jeg at løbe hjem. Forhåbentligt er det en kortvarig fase - både med vejret og mit manglende overskud!

I dag er det blevet afholdt 50 km indendørsløb på Bislett Stadion i Oslo. Man løber på opvarmningsbanen under tribunerne. Det er ikke en distance, der afholdes ret ofte. Herhjemme er det mig bekendt kun Copenhagen Ultramarathon i april, der afholder et DAF-opmålt 50 km løb.

50 km er den korteste distance, der afholdes konkurrencer i under IAU, der er det internationale ultraløberforbund, og derfor opfattes det generelt som den distance, man skal over for at have løbet et ultraløb.

Tilbage til løbet i Oslo: Hos herrene vandt Jon Henry Strupstad (1980) i tiden 3:02:32 (3:39min/km).

Hos kvinderne så Christina Büs-Holth (1980) længe ud som en vinder, men hun valgte at stoppe efter at have nået marathondistancen i tiden 2:45:29 (3:54min/km).  Hun har tidl. løbet EM i marathon, så det var måske et forsøg på OL-kval.? Hendes PR lyder på 2:33:40 og er sat i Berlin 2011. I stedet blev vinderen Karianne Grefsrud Søfting (1986) i tiden 3:42:59 (4:28min/km).

Men den ældre årgang kan bestemt også. Vera Nystad - årgang 1945 - blev nr. 3 i tiden 4:22:01 (5:14min/km). (Resultat rettet d. 19/2 pga. trykfejl - tiden var ikke 3:22:01 som først skrevet)

60 mænd og 21 kvinder stillede til start.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar