lørdag den 31. december 2011

Årets sidste løb

Det har været et skidt løbeår resultatmæssigt, og meget kendetegnende for dette havde jeg valgt at 'nøjes' med halvmarathon som årets sidste løb. Løbet blev samtidigt min første start for 'Novo Gruppens Løbeklub'.

Som det fremgår af rutekortet, er der mange skarpe sving undervejs (bemærk især V-svinget efter ca. 400 meter). Halvmarathon bestod af 8 omgange + den sorte sløjfe som tillæg sidst i løbet (1,1 km). Nytårsløbet har start kl. 09.30 samt kl. 11.00, men man kan kun løbe halvmarathon kl. 09.30. De øvrige distancer er Børneløb (2,5 km) samt 5 og 10 km. 2500 deltagere til den tidl. start og 1000 til den sene start.

Det siger næsten sig selv, at det ikke er en rute til PR med så mange sving samt mange løbere i alle tempi på en forholdsvis kort rute. Ikke at jeg er i form til PR, men jeg havde sat et mål på 1.45.00 for være tilfreds.

Starten blev udskudt 5 min. pga. lidt forsinkelse med nr.udlevringen. En ventetid jeg brugte på at tale lidt med mine 2 sidemænd: Den ene var scenograf Jette Lehmann, og den anden var en af landets flotteste fyre!! Mere om ham senere, for jeg mødte ham igen efter målgang. Begge skulle løbe halvmarathon.

Starten gik, og afsted løb børn, hurtige løbere, overvægtige løbere og os i mellemklassen. Det tog det meste af 1 omgang (1 omgang = 2,5 km) for at løsne op, så der var plads til at løbe i eget tempo. De første par omgange var de værste, indtil børnene var færdige. En del af dem gik med en forælder ved siden af, så man skulle udenom 2 gående personer, som ikke nødvendigvis valgte at trække ind til højre, som det ellers er god skik til løb. 3. omgang var der lidt mere luft, selv om man skulle udenom de 5 km løbere, der ikke var i så god form. 4.-7. omgang gik fint, men ak - jeg røg lige i fælden før 8. omgang. Et par minutter før jeg passerede måtten, satte man 2. startgruppe i gang, så jeg røg lige ind i den tunge ende af nye børn og langsomme løbere. Da jeg endelig kom til målet igen, havde jeg den lille sløjfe tilgode, og sørme om man ikke bliver ført gennem Fælledparken for at slutte sig til hovedfeltet igen på de sidste 600 meter! Damn :-/

Tiden blev 1.44.09, så jeg er fuldt ud tilfreds med resultatet. Men ruten - aajjj, jeg ved ikke, om den opfordrer til en gentagelse næste år.

Ind i Spartahallen for at få champagne og kransekage, og hvem møder jeg? Min nye løbeven, der havde debuteret i tiden 1.40.01. Han spurgte, hvordan mit løb var gået, og vi talte sammen et par minutter, før vi ønskede hinanden godt nytår.

Hvem var han så, denne høje, flotte, mørkhårede mand med de blå øjne? Det var såmænd kanalredaktør på P2 Klasssisk , men nok bedre kendt fra DR Aftenshowet, Nikolaj Koppel. Han havde ladet skægget stå i julen, og han så stjernegodt ud.

 

GODT NYTÅR
 


2 kommentarer:

  1. Jeg har selv overvejet det løb, men fravalgt det blot fordi, at der skal løbes så mange omgange. Alt det med, at løbe blandt gående børn med folældre, og en senere start igen sender folk ud havde jeg ikke tænkt med.

    Tillykke med, at du alligevel fik indfriet dit mål. Jeg håber det går endnu bedre med dit løb næste år.

    SvarSlet
  2. Jeg synes ikke, det er slemt med 8 omgange. 2,5 km er jo hurtigt overstået. Men det er selvfølgelig også en forudsætning for at løbe 24 timers løb, at man ikke finder det dræbende at løbe omgang efter omgang :-)

    Godt nytår!

    SvarSlet