torsdag den 29. december 2011

Training Effect

Kl. 03.06 indløb den længe ventede besked: Jesper havde nået Puerto Bolivar efter en dagstur på 92 km, og dermed er det Sydamerikanske kontinent også besejret. Desværre fik han ikke lov at løbe helt ud til havnekanten, ca. 1 km fra havneporten, som det nordligste punkt, fordi en vagt med et skarpladt 'argument' fortalte på meget overbevisende måde, at det ikke kunne lade sig gøre! Nogle gange har folk så håndfaste 'beviser', at det ikke kan betale sig at argumentere alt for meget, men jeg er ret sikker på, at Jesper har gjort sit bedste for at overbevise vagten om uskyldigheden i hans løb. Sådan skulle det ikke være, og nu venter transporten til Cuba.

Kortere distancer gør sig gældende i Birkerød. Børnene er på familiebesøg i dag, så jeg benyttede det åbne vindue til en tur på 15 km. Jeg er igen begyndt at løbe med pulsmåler, både for at følge udviklingen i pulsen når formen bliver bedre, men også for at bruge funktionen 'Training Effect' i mit løbeur. Det er en funktion, der baseret på puls, varighed, intensitet og personlige data giver en værdi på 1,0 - 5,0 som vurdering af den enkelte trænings indvirkning på den aerobe kondition. Funktionen findes kun i Garmin Forerunner 610. Jeg ved ikke, om den også findes i det nye ur 910xt.

Jeg har aldrig fået softstrap-bæltet til at fungere. Det viser konsekvent for høj puls (langt over min maxpuls), og jeg bruger derfor en hardstrap uden problemer, når man ser bort fra, at den er irriterende at have under en løbe-bh! Jeg overvejer derfor at kaste 600 kr. efter en ny bh fra Purelime, hvor pulsmåleren kan hæftes fast. Tidl. har man kunnet få samme slags bh fra Adidas, men den er, så vidt jeg har forstået, udgået af produktion. Specialforretningen 'Løberen' får den vist i sit sortiment på et tidspunkt, og så må jeg lige en tur forbi butikken i Lyngby.

2 kommentarer:

  1. Hejsa
    Jeg har overvejet en softstrap, da min hardstrap generer for meget under løb. Til cykling er den ok. Nu genovervejer jeg efter dine problemer med softstrap.
    Til BH'erne skal det vist desværre være softstrap.
    Godt nytår! :)
    Mvh.
    Lisette

    SvarSlet
  2. Hej Lisette
    Fordelen ved Purelime-bh er, at man klikker pulsmåleren fast foran og dermed ikke skal bruge en strap.
    Jeg er helt enig i, at softstrap er langt behageligere at løbe med, men trods forsøg med 2 forskellige straps forsvandt mit problem ikke.
    Jeg kender desværre ingen, der bruger Purelime, og derfor er jeg lidt betænkelig ved at bruge så mange penge på den.

    SvarSlet