mandag den 5. december 2011

Tung tur - let sind


Himlen over Birkerød da dagens tur begyndte
Bortset fra en haglbyge på 30 sek. har vintervejret holdt sig væk fra Birkerød. Det er gråt, blæsende og koldt, men vintervejr er det ikke. I min verden er det ikke det fedeste vejr at løbe i, og der var et meget langt tilløb til at komme ud af døren. Men ud kom jeg..

Benene føltes som beton. En følelse, der normalt kun kommer, når jeg træner mange km og som aftager efter 5-6 km, men i dag var der ingen forklarlig grund. De var bare tunge!

Jeg bestemte mig for at løbe en tur i Vaserne, som mange kender fra Rudersdal Marathon. Vandstanden var høj, og søen havde været oppe over stierne.

Vandet havde ført masser af siv op på stien

Blæsten sprøjtede stadig vand op
Våde sko er ikke lige sagen, så jeg drejede til venstre og løb ad de mindre stier. Benene blev ikke bedre, så jeg tænkte 'Pyt, så løber jeg bare på kryds og tværs af skoven'. Noget jeg sjældent gør, fordi jeg så let farer vild, men her var jeg i et område, hvor jeg trods alt hurtigt ville støde på stier, jeg kendte og dermed kunne finde hjem igen.

Det blev en af de langsomste ture i mands minde, men det tog jeg ikke så tungt. Jeg nød naturen, mens jeg tænkte over nattens mail fra Colombia. Coachen og jeg er enige om, at 50 km til Copenhagen Ultramarathon i Albertslund og 6 timers løbet til 24RUN i Holte er oplagte ultraløbskonkurrencer.

Hvilke marathons, der skal løbes, er derimod oppe til debat. Eller måske mere korrekt - hvor mange? Jesper er ikke vild med, at jeg løber mange marathons, men det var dog gået op for ham, at det var nytteløst at skrive 1-2, så hans anbefaling lyder på 2-4 løb med Copenhagen Marathon som det ene bl.a. for at rydde den mentale barriere, at dette løb knækker mig hver gang. Nu er der bare den lille hage ved næste års løb, at min storebror i en alder af 56 år har kastet sig over træningen til sit første marathon i et projekt med Nykredit/Running 26, så han er i gode hænder omkring træningen, men han har luftet tanken om, at jeg hjælper ham gennem selve løbet, og det vil jeg naturligvis meget gerne.

Jeg faldt over denne grønne gren i dag
Åh jo, det bliver sommer igen
Med Jespers træningsforslag i baghovedet kan det blive svært at deltage i Marathoncup 2012 i fuld udstrækning, men der er også en begrænsning af økonomiske årsager. Der er den lille finesse ved at løbe på landsholdet, at man selv skal betale for rejsen til løbet. IAU dækker hotelopholdet næsten 100%. Så ud af næste års løbebudget skal der medregnes en flybillet til Polen, hvis jeg bliver udtaget.

Jeg har den smukkeste legeplads som løber
Selv om Jesper ikke så vild med, at jeg løber konkurrencer, så ved jeg, at jeg er bedre til at presse mig selv, når jeg løber mod andre. Jeg er mageligt anlagt, så det er let at lade nydelsen tage over, når jeg burde løbe en hurtig tempotur. Jeg vil kunne tilmelde mig en del på de korte distancer gennem Novo Gruppens Løbeklub, og måske er jeg heldig at vinde nogle startnr.?

Inden jeg nåede hjem, havde solen fået overtaget
Blå himmel og et birketræ - Birkerøds kendetegn

Ingen kommentarer:

Send en kommentar