lørdag den 3. december 2011

Kursus i Styrketræning

Puha, jeg er træt i hovedet efter 6 timers kursus i styrketræning i Herlev. Underviser var Lars Skadhauge, der er uddannet på Institut for Idræt. Masser af teori om musklers opbygning og deres arbejde under styrketræning samt opbygning af styrketræningsprogram med forskellige formål.

Som løber blev jeg anbefalet tunge vægte for de store muskelgrupper. Hurtig konsentrisk muskelkontraktion efterfulgt af mellemhurtig excentrisk muskelkontraktion. Langsomt excentrisk arbejde, som normalt anbefales til styrketræning (i hvert fald af de indstruktører, jeg har haft) giver tungere muskler, hvilket jeg ikke er interesseret i. Denne vægtøgning kan også forhindres ved at udføre konditionstræning efterfølgende. Så får man muskelstyrke uden vægtøgning.

Men Lars var faktisk lidt tøvende ved at anbefale, at jeg gik i gang med tung styrketræning med 'kun' 9 mdr. til VM (jeg synes jo, det er lang tid), fordi senerne skal bruge tid til at trænes op, præcis som ved løb, og da det er nogle andre sener, der trænes, kan jeg ikke overføre min løbetræning. Han vil anbefale, at jeg holder fast i mit mave/ryg-hold samt pilates, som gerne må øges til x 2 uglt. Hvis jeg gerne vil lave styrketræning, skal det være 3 sets a 8-10 rep. med 12RM-belastning, som jeg ikke udmatter musklen totalt. Han vurderer, at mine muskler og sener først er klar til tung styrketræning efter 8-12 mdr.

Det går godt fremad med min hælspore. Jeg har intet mærket de sidste par dage, og selv om det lokker at løbe Julemarathon d. 23. dec., så holder jeg fast i min beslutning om at blive væk. Det gælder om at holde fokus..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar