torsdag den 8. december 2011

Kursus i Garmin-ure

I går aftes afholdt 'Løberen' et 2 timers foredrag om Garminure. Vi fik gennemgået de forskellige modeller fra ure med simple funktioner til multisport med masser af valgmuligheder. Desuden blev mulighederne i Garmin Connect, Garmins online træningscenter, gennemgået. Der er flere muligheder, som jeg aldrig har kastet mig ud i, fordi jeg går helt i stå, når jeg ser en manual, så jeg skal på ægte mandevis igennem 'learning by doing'.

Der var 3 ting, som jeg vil i gang med:
Mål:  I Connect kan man opsætte mål efter tid, afstand, kalorier eller frekvens. Det er min plan at lave mål for ugentlig træningsmængde.
Tilbage til start: Mit løbeur kan lede mig tilbage til start den hurtigste vej, hvis jeg løber forkert. Jeg afprøvede funktionen i dag, hvor jeg skulle løbe til min bror i Allerød. Da jeg skulle hjem, bad jeg uret vælge vejen. Det er lidt sværere, end jeg havde ventet. Man løber ved hjælp af en kompasnål, men den viser sving et godt stykke, før man skal dreje, hvilket kan være lidt forvirrende, men det er formodentligt en træningssag. Mere mærkeligt er det, at da jeg skulle dreje til højre ca. 700 meter fra min bopæl, bad uret mig om at løbe ligeud! Da jeg alligevel valgte at dreje, korrigerede uret manglede distance til 6,2 km! Den rettede det dog til undervejs, men hvis man ikke er sikker på vejen (hvilket er grunden til, man bruger funktionen), kan man vist godt komme lidt på afveje. Jeg tror såmænd nok, man skal komme hjem, men det bliver muligvis ikke helt den korteste vej.
Stifinder: Jeg har aldrig prøvet at overføre andres ruter til mit ur, men det vil jeg også prøve. I første omgang vælger jeg nok at overføre min egen tur rundt om Furesøen, så jeg er sikker på ruten ;-)

Normalt bruger jeg kun mit ur til at registrere distance, tempo, træningstid og af og til puls, men jeg fik helt sikkert inspiration til at bruge urets andre funktioner.

2 kommentarer:

  1. Kære May-Britt,

    Det lyder som et spændende foredrag!
    Har du tænkt på at bruge den, efter min mening, vigtigste funktion i pulsuret mere i træningen, nemlig de ret præcise informationer om puls?

    Har du tidligere decideret brugt pulstræning i din træning til ultraløb?

    Hav en skøn weekend, når du kommer så langt, og pas på evt. tagsten i det susende vejr i dag:-)

    Vh.
    Christian

    SvarSlet
  2. Hej Christian
    Nej, jeg har ikke brugt pulstræning som træningsredskab, men jeg vil gerne. Jeg har derfor tilmeldt mig et 3 timers kursus i pulstræning, men det er desværre først i marts.
    Også god weekend til dig :-)

    SvarSlet