onsdag den 14. december 2011

At komme ud af døren

"Har du nogle udkast til en oversigt over træningen i næste sæson ?"

Spørgsmålet udløste straks sort samvittighed! Som mange ved, bliver jeg vejledt af Jesper 'Worldrunner' Olsen, og her bliver der ikke foræret noget væk. Og svaret på spørgsmålet var "Øøøhhhh - nej :-/"

De fleste, der har en coach, får fremsendt et træningsprogram, hvor der er opgivet hvor mange km, der skal løbes og i hvilket tempo. Men sådan er det ikke her, for jeg skal i stor udstrækning selv komme med forslag, som derefter bliver kommenteret med ris, ros og gode råd. Vores træningssamarbejde er en evig dialog baseret på min motivation, evt. skader, tid til rådighed og målsætning. Jespers holdning har altid været, at den eneste måde, jeg lærer at planlægge en hensigtsmæssig træning, er ved at være aktiv part, også fordi det giver mere flexibilitet i det daglige. Hvis vi har aftalt, at jeg skal løbe 100 km, så er det op til mig at fordele dem.

Det kræver i nogle perioder stor selvdisciplin, for hvis jeg er lidt doven, er det let at droppe dagens træning med tanken 'så løber jeg bare 25 km i morgen i stedet for 15 km', hvilket er en rigtig dårlig spiral at komme ind i, og derfor har jeg arbejdet meget med min holdning til at træne. Tidl. havde jeg holdningen 'jeg gider ikke klæde om for 5 km. Alt under 10 km er lidt til grin', men efterhånden er jeg nået derhen, hvor 5 km er bedre end 0 km, og det handler i høj grad også om at være klar til at træne dagligt rent mentalt. Når jeg træner til 24 timers løb eller lign. udfordringer, træner jeg 6 gange om ugen, og derfor er det vigtigt, at det falder mig naturligt at trække i træningstøjet dagligt, også selv om ugemængden kun ligger på 40-50 km i lavsæsonen.

Lige nu, hvor det er mørkt næsten døgnet rundt, synes jeg, det kan være lidt svært at komme ud af døren. Lykkeligvis ser det ud til, at vi undgår endnu en fimbulvinter, og vejene er stadig fine at løbe på, men hvor er det bare gråt, trist, mørkt og vådt.

Måske jeg skulle benytte de mørke timer til at få lavet det ønskede udkast over træningen i næste sæson?

Sidste år ved denne tid så landskabet således ud

Ingen kommentarer:

Send en kommentar