mandag den 7. november 2011

Max 2 timer i ultratræning?

Et af de råd, som Sølvtoft, Zachariasen m.fl. giver, at det længste træningspas er på max 2 timer. Det betyder ikke nødvendigvis, at løberen kun løber 2 timer den pågældende dag. Det betyder, at træningen deles op i 2-3 træningspas på samme dag, hvoraf det ene er på 2 timer. For Jesper Faurschou taler vi om 250-300 km/uge, så vidt jeg husker, og så kan han selvfølgelig ikke nøjes med et enkelt træningspas.

Man skal være opmærksom på, at der ikke er tale om 2 timers ture i lunte tempo. Der er stadig tale om løb i pænt tempo. Hvis man læser Lydiards bog 'Running with Lydiard', taler vi om 15 km/t. Det er for erfarne og hurtige marathonløbere, men det giver et fint perspektiv af hvilket tempo, vi taler om.

Hvis nogen tror, at det er lettere at træne kortere pas 2-3 gange om dagen i stedet for 1 langt, så er man helt galt på den. Det er benhårdt at skulle sætte sig op til træning flere gange på en dag og igen skulle presse kroppen, der er ved at genopbygge sig selv. Jeg har selv prøvet det, da vi løb 3 marathons på samme dag i Tyskland med start kl. 05, 11 og 17.

Spørgsmålet er, om man kan nøjes med det som ultraløber? Det mener jeg ikke, at man kan, men man kan langt hen ad vejen følge træningen til marathon og så i perioder frem mod et mål putte længere træningspas ind. Det, jeg har læst og hørt mig frem til, er at træningspas på over 6 timer ikke er gavnlige som ultraløber. Det kræver simpelthen for lang restitutionstid bagefter. Men alt er jo relativt, og nogle kan træne mere, andre mindre. Her kommer erfaringen og evnen til at lytte til kroppen ind.

Jeg kan jo fremhæve min egen coach Jesper Olsen, der også delte sin træning op i 2-3 daglige pas før World Run 2. Han indlagde også ture på 6-8 timer, hvor han bl.a. løb hjem og spiste undervejs, så han ikke behøvede at have forplejning med. Det betød 10-15 min. afbrud i turen, men det var uden betydning for den samlede træning, som handlede om udholdenhed, ikke tempo.

Jeg vil understrege, at der er mange veje til ultraløb, og ingen har den 'rigtige' opskrift. Løbetræning bør være individuelt tilpasset. Det er grunden til, at jeg ikke er den store tilhænger af generelle træningsprogrammer, selv om jeg sagtens kan se deres værdi for uøvede løbere.

6 kommentarer:

  1. Hej

    Det er netop derfor, at man bør holde det indenfor 2 timers træning pr. træningsdag.

    For hvis man træner mere end 2 timer på et lang-turspas...
    Så vil man gå på kompomis med sin hurtighed + samt ens restitutionstid vil forlænges de efterfølgende dage.

    Det er derfor man ser elite-løbere kan løbe relativt hurtigt (15km/T) på deres rolige træningsture...
    Deres træningen skal helst holdes i en stramt snor.
    D.v.s, at træningen skal være variende inden for en bestemt "Tidsramme" som eksempelvis 2 timers træning pr. træningsdag.

    Eks... hvor træningen fordeles over 2 timer.
    To pas pr. dag... 2x 1 time = 2 timer
    Tre pas pr. dag... 2x 30 min. + 1x 1 time = 2 timer
    Et pas pr. dag... 1x 2 timer = 2 timer
    O.s.v...

    Kort og godt... Den samlet "Træningstiden på 2 timer" er ens hele ugen igennem. Men "Minutterne" varieres alt efter, om det er en kort tur på 30 min. el. måske længere tur på 1½ time...

    En "ung" 800m-5000m Mellem-distanceløber...
    Vil typisk allerhøjst max bruge 60-70 minutter, som det længste træningspas.
    Og så vil han el. hun så variere det med 1-2 træningspas pr. træningsdag over en hel træninguge

    En Mellem-distanceløber skal fokusere på hurtighed, og lang mindre grad på udholdenhedstræning.
    Dog løber de lidt mere udholdenhedstræning i vinterperioden. Da man ikke har den helt store fokus på konkurrenceløb.

    Cyprus

    SvarSlet
  2. Hej

    Min holdning er, hvis det er ultra-løb... Så bør man træne længere pas end de 2 timer.

    Her gælder det mentalt sejhed og udholdenhed i træningen... og ikke så meget i hurtighed :)

    Cyprus

    SvarSlet
  3. Tak for uddybningen af de 2 daglige timers træning. Det havde jeg åbenbart misforstået, formodentligt pga. min manglende baggrund som løber. Man slipper på nogle punkter ikke ustraffet fra at starte som løber i 40´erne ;-)

    Jeg er derimod helt med på (og enig i), at der er forskel på marathon og ultratræning, men jeg mener stadig, at man som ultraløber kan hente stor inspiration i elitens træning, og så skal man bare tilpasse den eget niveau. Men det kræver stor selvindsigt, og helt klart en forståelse for hvorfor man træner, som man gør. Ikke at det hele skal gå op i Lydiard, men han har efter min mening ret, når han siger "Successful training is intelligent training. Intelligent training is knowing the ‘why’ of an exercise, as well as the ‘what’ and ‘how’"

    Tak for dine gode og grundige indlæg. Jeg er sikker på, at der er andre end mig, der har lært af dem :-)

    Har du selv en baggrund som træner, eller er dine råd baseret på egen løbetræning?

    SvarSlet
  4. Hej May-britt

    Jeg har ingen baggrund som træner...

    Jeg har løbet i klub i mange år, og haft en træner på.
    Jeg begyndte og løbe i 1982... og har så løbet siden :)

    Jeg tror at det meste af min løbeviden kommer fra min tidligere træner, og samt fra mange af mine bedre hurtigere løbe-kammerater :)
    Og derudover har jeg også en lillebror, som har løbet 2x under 15 minutter på 5000m bane.

    Har selv prøvet og løbet alt fra 3000m og optil Marathon... Dog ikke Ultra-løb :)

    Cyprus

    SvarSlet
  5. Hej
    Meget inspirerende indlæg, som jeg klart vil forsøge mig med. Så kan det være jeg kommer ud over km hyseriet som jeg er fanget i allerede...:-)
    Spændende læsning..

    SvarSlet