søndag den 6. november 2011

Lidt gode råd fra løbeseminaret

Nå, min krop var ikke helt så klar efter sygdom, som jeg havde troet. 2 løbedage krævede 1 hviledag i dag - øv!

Der er et par ting fra løbeseminaret, jeg har villet fortælle, men det er (som meget andet) drukket i forkølelsens svøbe. Som jeg skrev i omtalen af seminaret, lyttede jeg en del til Karl Åge Sølvtoft, Jesper Faurschous træner. For det første bed jeg mærke i hans kommentar vedr. den 4. løbeuge som restitutionsuge, hvilket er noget, mange bruger, og næsten alle løbeprogrammer indeholder. Personligt har jeg aldrig brugt det, fordi jeg mener, træningen bør være en jævn fordeling af interval (hvis man træner det), tempo og restitutionsture. Jeg kunne have klappet højlydt, at Karl Åge udtalte samme holdning under sit foredrag. At træningen skal disponeres, så man kan træne stor træningsmængde (for eliteløbere) med kvalitet uden en indlagt restitutionsuge, men at man simpelthen disponerer det ind i den daglige træning.

For det andet spurgte jeg ham til hans holdning vedr. strækøvelser efter træningen. Svaret var: "Det er da sikkert meget hyggeligt". Kunne jeg, der aldrig strækker ud, sige andet end "Tak for det svar"? :-D

Opvarmning og afjogning er derimod nødvendigt og tæller ikke med i træningsregnskabet! Se, det var nyt for mig. Nu giver det normalt sig selv, at jeg varmer op, simpelthen fordi jeg er en langsom starter, men jeg bruger ikke mange meter på at jogge af. Desuden tæller jeg hver en meter med, men jeg er jo heller ikke eliteløber.

Desuden hæftede jeg mig ved, at han mener, man skal opgøre sin træning i tid i stedet for km. Det er jo logisk nok, for hvis Jesper skulle løbe 20 km, ville han være færdig i løbet af ca. 1 time. I stedet for hedder det måske 2 timers løb, hvilket som regel vil være +30 km. Aldrig over 2 timers løb, hvilket jeg ved, at bl.a. Allan Zachariasen og Running 26 også praktiserer som træningsvejledere for både eliten og alm. motionister. Jeg tror, at de fleste løbere kender Running 26 (som helt sikkert ikke er for min pengepung), hvis direktør er Jacob Juul Gliese, der af mange er kendt som kommentator på Eurosport, og han var selvfølgelig på plads i boksen til dagens NYC Marathon. Nå, det var et sidespring ;-)

Jeg kom til at tænke på Arthur Lydiard og hans træningsmetode, da jeg hørte Karl Åges opbygning af Jespers træning. Moduler af 4-6 ugers varighed med forskelligt fokus og en høj træningsmængde.

10 kommentarer:

  1. Hej Maybritt

    "Smiler"... Han hedder ikke Sven Åge Søltoft, men Karl Åge Søltoft :)

    I øvrige en meget fint Løbeblog du har :)
    Jeg læser den storset hverdag...

    Med hensyn til Søltoft...

    Så er restitutionsuge en vigtigt ting for de mere "dødelige løbere"
    Tilgengæld betyder den meget mindre for mere øvet løbere og elite-løbere.

    I stedet for og snuppe en restitutionsuge hver fjerde uge...
    Så løber man bare det man har planlagt på forhånd. Og hvis man alligevel skulle have træningsdage, hvor man fysisk el. psysisk træt. Så skære man blot bare lidt af træningstiden af på et træningspas.
    D.v.s, hvis man har planlagt 60 min. løb, så løber man måske bare 30-45 min. løb i stedet for.

    Cyprus

    SvarSlet
  2. Hej Maybritt

    Det gode ved og løbe på tid/minutter er...

    At man ikke er presset til, og skulle ud og f.eks træne en lang fast 20km distance...

    Rent mentalt er det langt nemmere og træne 1 time - 2 timer... d.v.s, at kroppen behøver ikke gå på kompomis med selve kilometer-distancen eller, hvor hurtigt du nu kan løbe på 1 time - 2 timers træning.

    Indstil din GPS på "minutter/tid"... og lad hellere dit ur fortælle dig bagefter, hvor lang og hvor hurtigt du har gennemført dit træningspas på. Du kan tjekke det hele, når du engang kommer hjem til Computeren igen :)

    De bedste råd, som jeg kan give dig...

    Løb så tit du kan... Gerne minimum 30-45 minutter
    pr. træningspas.

    Løb så lang du kan... Men dog ikke mere end højst 2 timer på et træningspas.

    Skær gerne 15-20 min. af dit træningspas, hvis du har dage, hvor det ikke køre helt optimalt fysisk el. mentalt.
    I bedste-fald så hold træningsfri, hvis det overhovedet ikke fungere fysisk el. mentalt :)

    Kvalitetstræning bør helst lægges på en fast træningsdag i en typisk træningsuge.
    Løb gerne en lidt kortere distance dagen før et kvalitetspas, så du kan opnå friske ben på selve kvalitetsdagen :)

    Håber du kan bruge nogle disse træningsråd :)

    Cyprus

    SvarSlet
  3. @Cyprus

    "Smiler"... Hun hedder ikke Maybritt, men May-Britt :)

    Du ka' ta' det gamle coach... :)

    Btw: er så småt i gang med løbet igen, men primært cykeltræning for tiden...

    SvarSlet
  4. AV, hvor er det pinligt mht. navnet. Jeg gør ellers altid meget af at skrive folks navn rigtigt :-/ Jeg har straks rettet det i selve teksten, så det ikke virker meningsforstyrrende for nye læsere.

    Og så siger jeg tusind tak for sammenfatningen af de gode råd. Jeg er helt enig i fordelen ved at løbe på tid i stedet for distance, men hvor er det svært at abstrahere fra km-tælleren på uret ;-)

    Men nu vil jeg gøre en indsats for at bruge det i stedet for at ligge under for 'km-tyranniet', som jeg kalder det, fordi man altid lige skal runde 15 km, 20 km eller et andet magisk tal i stedet for at løbe på kroppens signaler. Det er en rigtig god idé at indstille uret på gennemsnitsfart og tid som de eneste parameter og så tjekke km, når jeg kommer hjem.

    Alle gode råd omkring min træning er meget velkommen. Jeg er god til at sortere ud i, hvad der virker for mig, og hvad jeg skal holde mig fra.

    Mange hilsner,
    May-Britt

    SvarSlet
  5. Hej May-Britt,

    Jeg kan kun være enig i, at det at løbe på tid er en god måde, til at få det bedste ud af hvert træningspas på set i forhold til, hvad kroppen kan på dagen.

    Jeg vil gerne udfordre lidt og spørge;

    Hvordan mener du og andre, at 2 timer max på et træningspas er brugbart og nok i forhold til ultra-træning?

    Dette set i forhold til eksempelvis 100 km, timeløb som du har stor erfaring med, samt etapeløb - alle løb, hvor man er på benene i måske 5-24 timer og over flere dage.

    Det er i øvrigt et meget spændende emne.

    Hav en god dag.

    Vh.

    Christian

    SvarSlet
  6. Hej Christian
    Ja, det er et meget spændende emne, og jeg har tænkt mig at uddybe det i dagens indlæg, herunder dit spørgsmål om længste pas i ultratræningen.

    SvarSlet
  7. Hej alle

    Hej Frold

    Jep... Jeg tager det som en mand :)
    Godt og høre, at du holder din kondition igang.

    Hej Christian

    Hvis man skal træne optil 100km el. 24-48 timers løb, o.s.v... Så er det min holdning, at man ikke skal undvære de meget lange træningspas på 4-5 timer.
    Men omvendt mener jeg så tilgengæld, hvis det nu er tale om en ½ marathon el. helmarathon... så skulle 2 timers lang-turstræning være nok til ½ marathon og helmarathon.

    Hej May-britt

    Det skal du ikke undskylde for :)
    jeg husker hellere ikke alle navne på folk :)

    Cyprus

    SvarSlet
  8. Tak for nogen gode tip :)


    Hilsen

    Carl
    http://www.mobilreparationer.dk/

    SvarSlet
  9. Hej Cyprus,

    Jeg er enig - det er også min pointe, at det primært er rettet mod halvmarathon og marathon.

    God aften.

    Vh

    Christian

    SvarSlet
  10. Grunden til, at jeg tager emnet op, er at i store dele af året minder min træning nok en del om marathontræning, og det er først i den mere målrettede træning, jeg løber de helt lange træningture, herunder marathon i roligt tempo.

    Desuden finder jeg personligt stor inspiration i at lære af eliten :-)

    SvarSlet