tirsdag den 29. november 2011

Foredrag og bøger

I går aftes var jeg til foredrag med thriathlet Torbjørn Sindballe i Politikens Hus. Jeg hørte også Torbjørn i sommers, et par mdr. før Challenge Copenhagen, så dette var et lidt anderledes foredrag, fordi det ligger mere som idégrundlag/motivation for træning frem mod næste års Challenge. Der var noget 'gammelt' stof, men også en del nyt, og der var bestemt noget, jeg kunne bruge.

På lørdag skal jeg på et 6 timers kursus i styrketræning i Herlev, arr. af DIF. Oplægget lyder:
"Kurset har fire temaer:
• Styrketræning i praksis - styrketræningsmetoder (frie vægte, træningsmaskiner, styrkerelateret træning, frie øvelser m.v.)
• Fysiologi i relation til styrketræning
• Bevægelseslære
• Biomekaniske forhold

Kurset vil desuden komme med bud på, hvordan styrketilvækst opnås såvel med forøget muskelmasse, som styrketilvækst uden forøget muskelmasse og deraf følgende forøget vægt."

Forøget muskelstyrke uden forøget vægt er lige det, jeg går efter som løber, så jeg håber at få mange gode forslag med hjem, så jeg kan lave mit personlige program.

Jeg har fået læst Dean Karnazas bog 'RUN!' færdig, og den er underholdende, men den skal læses som det og ikke andet. Til en pris på 130 kr. synes jeg bestemt, den er værd at kaste penge efter.

Den næste bog, 'I´m here to win' af Chris 'Macca' McCormack, er jeg halvt færdig med, og den har grebet mig, så jeg næsten ikke kan stoppe. Macca er en lidt atypisk triathlet, som gør tingene på sin måde, og han siger tingene, som de er. Det har bl.a. medført, at han ikke blev udtaget til den australske OL-hold, fordi han ikke ville være med til unionens regler. Desuden ligger han ikke skjul på, hvordan han bruger det mentale spil i kampen om 1. pladsen. Noget der har medført, at han ikke altid opfattes lige sympatisk, og i bogen forsøger han at forklare, hvorfor han handler, som han gør. Bogen er gennemsyret af savnet over hans mors død af brystcancer som 52-årig, og hvordan han vælger at bruge det konstruktivt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar