lørdag den 16. maj 2009

Skift i vejret

Gårsdagens sol er afløst af regn - øv! Jeg har aftalt en fælles træningstur på 20 km med Niels og Lars i morgen. Det er længste tur siden VM, og jeg håber, anklen holder. Når jeg er småskadet, løber jeg ellers helst alene for ikke at presse mig selv, men jeg tager chancen og vil nyde at have et par timers selskab :-) På Kondis.no er der pt. en interessant diskussion i gang. Den handler om adgangskravene til 24 timers ultralandsholdet. I Norge er kravet 200 km for kvinder og 220 km for mænd. Det er skrappere krav end de danske, der er 180 km for kvinder og 210 km for mænd. P-G, der bl.a. har løbet 48 timers løbet på Bornholm i 2008, har rejst spørgsmålet, om kravet er for strengt? I mine øjne er tråden løbet lidt af sporet og er blevet alt for personlig, men selve spørgsmålet er interessant. I Norge yder ultraforbundet, der udtager deltagerne til mesterskaber, delvist tilskud til deltagere og hjælpere ved EM og VM. Derfor er der ikke noget at sige til, at kravene er højere, og man forventer et resultat i den bedre halvdel. I Danmark udtages vi af Dansk Atletik Forbund efter indstilling fra holdleder Morten Pilgaard. DAF yder ingen tilskud til vores lille sportsgren, og vi må derfor selv betale for deltagelse i mesterskaber. IAU udbetaler de såkaldte Travel Grants, baseret på deltagernes PR, og disse dækker normalt opholdet på hotel. Så tilbage er flyrejsen, som vi altså selv betaler. Naturligvis skal udtagelseskriterierne have et vist niveau, men hvis vi havde samme krav som Norge, ville vi ikke kunne sende mange løbere afsted: hos kvinderne Mette Pilgaard og hos mændene Per Brølling og Lars Christoffersen. I Danmark har vi heldigvis lidt mindre krav, så ved de 2 mesterskaber, jeg har deltaget i, har vi været 3 kvinder og 6 mænd afsted :-) Jeg synes naturligvis bedst om den danske model ;-) Man kan selvfølgelig spørge, om det er rimeligt, at man på landsholdsniveau selv skal betale for deltagelsen? Ja, hvis vi vil have mange løbere med! Hvis DAF skulle bare overveje at yde tilskud, ville vi skulle stille med løbere på A-niveau, hvilket for kvinder er 220 km. Mændenes niveau er 240 km, og så har vi ikke længere noget landshold! For mig personligt kan jeg kun sige, at jeg betaler gladeligt for min egen flyrejse for at få den store oplevelse at deltage i et EM eller VM - rimeligt eller ej!

2 kommentarer:

  1. Hej May-Britt
    Nu blev jeg nysgerrig og var for første gang inde og kigge på Kondis forum - og hvor blev jeg chokeret! Den tone der anvendes er da fuldstændig uacceptabel. Jeg kender absolut intet til de "involverede" - men det er vist også ligegyldigt, de bør bare vide at de risikerer at skræmme potentielle ultraløbere med bare en smule landsholds-ambitioner i sindet langt væk! De par gange der har været "hård toner" på Run4Funs forum, synes jeg selvjustits har været noget højere - og lad os håbe at det bliver ved med det. I øvrigt synes jeg din sammenligning med de danske forhold var særdeles relevant og velplaceret.
    Hilsen fra Lillian

    SvarSlet
  2. May-Britt
    Jeg tillater meg en liten presisering i tilfelle noen leser ditt innlegg og ikke har fulgt den håpløse debatten på den norske tråden om kravene til EM/VM 24-timers.
    Det vi snakker om er kriteriene som ble satt for to år siden, gjeldende for 2008 og 2009. Der står det at man må ha oppnådd IAUs B-krav for å komme i betraktning (220 km menn 200 km kvinner) for å komme i betraktning. I tillegg skulle det brukes skjønnn.
    Hadde vi hatt det danske nivået ville vi kanskje hatt like mange deltagere. Det har vi ikke på noen måte. Bortsett fra Sharon som var med i VM har ingen norske kvinner løpt lenger enn 172 km de siste årene. På herresiden hadde vi nest beste resultat i 2007-2008 på 214 km, og deretter 211 og 210 km. Av disse var to uinteressert i VM og tredjemann holdt ikke sanmme nivå i år. Altså: Med samme uttakskriterier som i Danmark ville det fortsatt vært bare en løper av hvert kjønn i årets VM.
    Dessverre er det flere som helt uriktig påstår at vi har en absolutt grense på disse 220 km og 200 km i Norge. Det stemmer altså ikke.
    Om kort tid vil kriteriene for 2010 og 2011 bli offentliggjort, men hovedutfordringen er å få flere norske løpere til å satse på 24-timers, til å oppnå et visst nivå og deretter være interessert i å løpe i mesterskapene.

    SvarSlet