fredag den 13. november 2009

De lange ture

Der er mange meninger om, hvordan man bygger en træningsperiode til et ultraløb op. Altså et af de rigtigt lange: 100 miles, 24 timer osv. Jeg synes, man skal bygge det op efter, hvad man har det bedst med både fysisk og mentalt. Den ene metode er ikke mere rigtig end den anden, når bare man respekterer de 'alm. retningslinier' om fornuftigt stigning i mængde, ordentlig restitution, sund kost og nok søvn. Min holdning er, at turene ikke må være længere, end at du kan restituere forholdsvis hurtigt. I praksis betyder det, at mine længste ture op til GUCR vil blive på 6-8 timer. Hvis sandheden skal frem, så havde jeg det lige oppe at vende med Coach Jesper, for jeg puslede med tanke om et 100 km løb kunne være relevant i slutningen af marts, altså ca. 8 uger før GUCR.Der er altså temmelig langt fra et træningspas på 60-80 km til en konkurrence på 233 km! Men jeg vidste jo næsten, hvad han ville svare, så jeg tilføjede, om 6-8 timer var max. for optimal træning? Svaret var:"Det lyder som om, du har fanget princippet ;-)". Når træningen for alvor går i gang efter nytår, vil der være en tur på min. 30 km hver uge. Ofte vil jeg tage den i form af et cannonball marathon; altså et lille hyggeligt marathon sammen med de andre multi-marathon-løbere, hvor tiden ikke er vigtig. Jeg håber, at Tor (Rudersdal Cannonball), Jerk og Morten (Skodsborg Cannonball) får stablet nogle stykker på benene i løbet af foråret :-) Hvis jeg skal løbe en længere tur end de 6-8 timer, skal det være med et specifikt formål, som da jeg deltog i "1. Allermöher Triple Marathon" som træning til 6 dages løbet. 127 km på samme dag er jo langt over min 'anbefaling', men det løb jeg for at se, hvordan min krop ville reagere, når den fik pauser. Kunne jeg komme i gang igen fysisk og mentalt? Jeg fik meget erfaring i dette triple-pas, og det er simpelthen et af de træningspas, jeg har lært allermest af! Jeg har truffet den endelige beslutning at udskyde Barcelona marathon til 2011, og i stedet for deltager jeg i Randers 6 timers løb d.13.3. DUUL kommer snart med datoer for deres fælles træningsture i foråret, og det kan jo være, de passer perfekt ind i min træning. Så skal jeg til Århus til lidt løb og fællessang :-D .

Ingen kommentarer:

Send en kommentar