lørdag den 15. december 2012

"Supermotionister risikerer tidlig hjertedød"

Politiken bringer i dag en artikel med overskriften Supermotionister risikerer tidlig hjertedød Pludselig bliver jeg glad for at være en langsom ultraløber, der primært træner 5.30/km-tempo. Så er der bare lige det med de ugentlige km...

Den danske mester i halvmarathon Henrik Them stiller op til DM i marathon til maj. I denne artikel , også fra Politiken, kommer han med dagens bedste udtalelse: Hvilken tid satser du så på i København 19. maj? »Jeg vil ikke komme med udmeldinger på den måde. Jeg håber bare, min tid bliver lidt bedre end ham, der kommer som nummer 2« . Det er da en herlig udmelding :-)

2 kommentarer:

  1. Kan bare ikke helt forstå at det er "farligere" at løbe hurtige end 5m/km - det er vel et spørgsmål om intensiteten af pulsen? 1 km i pænt kuperet terræn kan jo nemt give højere snitpuls end 1km på flad vej - i første tilfælde er km.tiden måske 5:15, mens den på det flade stykke er 4:45 :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har du ret i, og jeg ser mest artiklen som en opfordring til at tænke over, hvordan man træner. At det kan have konsekvenser at træne meget og hurtigt, og det må man så tage stilling til. Selv regner jeg ikke med at sætte km-mængden ned til max 32 km/uge ;-)

      Slet