fredag den 14. december 2012

Løbeklubben på arbejde

Som bekendt er jeg medlem af Novogruppens Løbeklub, og 2 gange om året har man mulighed for at købe klubtøj. Når man har så meget løbetøj, som jeg har, skal man kun bruge en klubtrøje af én årsag: deltagelse i danske mesterskaber.

Jeg har undret mig over, at klubtøjet kan købes i 3-4 farver, for jeg havde den opfattelse, at en klubdragt til et mesterskab skal være genkendelig for konkurrenterne samt godkendt af DAF, men jeg har ikke spurgt ind til det før nu. Jeg sendte først en mail til et af klubbens bestyrelsesmedlemmer, men det kendte hun ikke noget til, og jeg skrev derfor tilbage, at jeg selv ville kontakte DAF for at få det opklaret.

Jeg sendte en mail afsted, og løbeklubben var så i mellemtiden kommet i tvivl og havde også skrevet til DAF. Jeg havde ret, for i følge DAF retningslinier skal både farve og design godkendes af DAF.

Og dermed har jeg også røbet, at jeg overvejer at løbe DM 24H i Grenaa, som jo i en lille målestok er en form for hjemmebane, da min søn, svigerdatter og barnebarn bor lidt udenfor byen.

5 kommentarer:

  1. Et meget interessant emne du bringer på bane med de klubdragter.
    Har læst dit link fra DAF, jeg har dog et spørgsmål: Kan man ikke deltage i DM uden at løbe i klubdragt eller må man gerne løbe i anden påklædning?

    Søren

    SvarSlet
    Svar
    1. For at deltage i DM skal du være medlem af en klub under DAF, og det er et krav, at du bærer klubdragt, også på DM i ultraløb, og det bliver håndhævet af arr.

      Der vil være løbere, som ikke deltager i mesterskabet (herunder udenlandske løbere), og derfor skal man tydeligt kunne se, hvem der deltager i DM, og det sker bl.a. ved hjælp af klubdragten.

      Slet
    2. Jeg vil lige tilføje, at jeg oplever, at man kun er striks omkring klubtrøjen, mens man ser mere let på tights. Det gælder også til EM/VM, hvor man naturligvis løber i nationaltrøjen, men selv vælger tights (uden reklame). Her taler jeg om ultraløb, for hvis man ser mesterskaber på kortere distancer, vil man se, at deltagerne altid løber i fuld klubdragt.
      Derfor kan det være en god idé at løbe med singlet, hvor man evt. kan tage en langærmet trøje på under i løbet af natten.

      Slet
    3. Tak for dit svar May-Britt. Og tak fordi du bragte det på bane. Vi skal jo arrangere 24 timer DM i september og den kontrakt jeg har modtaget står der intet omkring dette så vidt jeg kan se. Der burde nok stå at vi skal håndhæve det.
      Nå men jeg må hellere få sendt en mail afsted til DAF omkring dette.
      Søren

      Slet
    4. Det er da lidt underligt, men måske de bliver opmærksom på det nu, hvor du henvender dig, at de skal gøre nye DM-arr. opmærksom på denne detalje. Det gælder jo også for arr. i Bramming 100 km.
      Det skal jo fremgå af løbsarr. hjemmeside, at når man tilmelder sig DM, skal man være medlem af en klub under DAF og løbe i klubdragt.
      Dette var netop årsagen til, at Anne-Marie Geisler Andersen ikke blev dansk mester i 24 timers løb 2011, selv om hun vandt løbet.

      Slet