mandag den 17. december 2012

En stresset krop

Uha, jeg har stresset min krop på det seneste, og nu gør den oprør :-/

Der er ikke tale om julestress, for gaverne er på plads, og juleaften skal jeg være gæst. Nej, der er tale om den anden type stress forårsaget af uregelmæssig levevis. Jeg har været sjusket med at spise ordentligt, og jeg er ude på et sidespor, når jeg kl. 21 opdager, at dagens væskebehov er (u)dækket med 3 krus kaffe og ½ l. sukkerfri cola. Suppleret med et meget dårligt søvnmønster gennem et par uger gider kroppen sørme ikke arbejde ordentligt. Mærkeligt ik´? :-(

I mine 5½ år som nattevagt har jeg 99% af tiden undgået alvorlige søvnproblemer. Jo, jeg får for lidt søvn på hverdagene, men det indhenter jeg normalt fra fredag til lørdag, hvor jeg går i seng ca. kl. 22 og sover 10-12 timer, hvor jeg vågner frisk og veludhvilet op - komplet i dagscyklus. Bare ikke de sidste par uger! Jeg har haft svært ved at falde i søvn, vågner et par gange om natten og føler mig selvfølgelig ikke ordentligt udhvilet. Heldigvis har jeg kun 3 vagter tilbage før 2½ ugers juleferie, og måske bringer det balance i søvnrutinen igen.

Kroppen straffer mig ved at være tung under løb. Det føles som at løbe med håndbremsen trukket! Men det går vel over igen, for nu er jeg opmærksom på mit mad/væskeindtag. Faktisk havde jeg håbet at løbe marathon i weekenden, men der afholdes ikke løb i Kbh. eller omegn før d. 23., og da er jeg på vej på juleferie. Min første jul i det mørke Jylland ;-)

Så går det langt bedre for en anden dansk løber: Abdi Hakin Ulad, som man indtil i morgen kan stemme på som månedens atlet , er blevet udtaget til Europas hold i stor cross konkurrence mod Storbritanien og USA d. 5. januar.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar