søndag den 9. december 2012

Min form for O-løb

Orienteringsløb går ud på at finde poster, men når orienteringssansen er tæt på ikke-eksisterende, må man jo lave sin egen version ;-)

I Birkerød er der masser af sne, og det er bestemt ikke snerydning, kommunen bruger penge på (måske er det årsagen til, at vi er en af landets rigeste kommuner?), så der var ikke mange biler på vejene, da turen gik gennem byen.

1. post var på Birkerød Station for at aktivere et rejsekort. Check-ind og check-ud. Post 1 klaret.

2. post var Føtex for at købe en kartoffelkage. Men jeg blev snydt!!! Den var på lagkagebund, og alle ved da, at det skal være med vandbakkelse.

3. post blev derfor bageren i Bistrup, hvor de sælger den "rigtige" slags. De er bare altid udsolgt! Men ikke i dag, for folk holder sig åbenbart indendørs i vintervejret. Jeg kunne derfor drage triumferende hjem med min lille kagekasse.

4. post var hjemme i varmen med kage og varm cacao. Hvilken herlig O-løbetur :-)

For udenlandske læsere må jeg hellere skrive, at en
kartoffelkage (potet/potatis-kake) har intet med kartofler at
gøre, men hedder sådan på grund af dens udseende. Det
er en kage bestående af vandbakkelse, lagkagecreme rørt
op med flødeskum (pisket krem/vispad grädde), et tykt lag
marcipan og tilsidst cacao-pulver.

2 kommentarer:

  1. Martin Panduro Olesensøndag, december 09, 2012

    Hej May-britt

    Du har mange fornuftige kommentarer, men kartoffelkager har du ikke forstand på :-)
    Den rigtige kartoffelkage er med lagkagebund!
    Det er rigtigt at man her på Sjælland mest ser kartoffelkager med vandbakkelser, men det er en forvanskning som visse bagere har indført - sikkert fordi den rigtige version er meget mere arbejdskrævende at lave.

    God appetit
    Martin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er det morsomt! Mon det er egnsbestemt, hvordan man laver kartoffelkager, for nu har jeg spist dem ca. 35 år, og jeg har altid købt dem med vandbakkelse :-)

      Jeg skal jo til Aarhus i begyndelsen af januar, og så vil jeg håbe, at jeg kan opdrive den jyske udgave af kagen. Fin kulhydratopladning fredag eftermiddag! Anbefaling af sted, hvor kagen bør købes i Aarhus midtby, modtages med glæde.

      Jeg kan love dig, at den bund, der blev brugt i Føtex, ikke var specielt arbejdskrævende, for den lignede en pakkeløsning, der var skåret til ;-)

      Slet