fredag den 27. april 2012

VM og OL updates

Jeg har et lille hængeparti. I forbindelse med omtalen af at København fik tildelt VM i Halvmarathon 2014, skrev jeg, at den endelige dato for løbet ville blive fastsat af IAAF d. 11.marts, og det er den også blevet. Det bliver lørdag d. 29. marts 2014.

Uden at jeg vil hænges op på det, så mener jeg at have læst for nylig, at elitekvinderne starter først (en evt. verdensrekord kan ikke godkendes, hvis der er mulighed for pace af mandlige løbere), og lidt senere starter elitemændende sammen med motionsfeltet.

I går aftes henvendte jeg mig til DAF, fordi der stadig ikke forelå en off. udtalelse omkring OL-udtagelsen i marathon. Det gør der nu, og jeg fik samtidigt en udførlig mail fra Jakob Larsen fra DAF. Jeg kan godt lide, at vi har et forbund, der tager nysgerrige læsere seriøst!

For hvad sker der med Dorte Vibjerg, der missede sin mulighed for OL-kvalifikation pga. en begravelse i den nærmeste familie? Det er jo tæt på et umuligt valg at sætte Dorte Vibjerg i: Løb i London eller deltag i begravelsen. Men ingen så vel Jess Petersson komme???

Nu har DAF imidlertid valgt at indstille Jess Draskau Petersson og Jesper Faurschou til DIF (Dansk Idræts Forbund), der står for den endelig udtagelse, men med den tilføjelse, at Dorte Vibjerg får mulighed for at løbe et kval.løb for at vise et niveau, der berettiger til deltagelse i OL, og dermed kan udtages på dispensation. Det er bestemt, at der bliver tale om Göteborgvarvet d. 12. maj. Sagen er, at det danske A-krav er hårdere end det internationale A-krav, og derfor har vi, hvis DIF dispenserer, mulighed for at sende 2 kvindelige løbere afsted. Udtalelsen kan læses her
Jeg er spændt på, om en god tid på halvmarathon (som Göteborgvarvet) er nok til en udtagelse, for Henrik Them løb en halvmarathon-mellemtid på 1:06:41 i London, hvilket tydede på en tid under A-kravet, men udgik ved 25 km pga. det hårde udlæg. Så er en hurtig tid i Göteborg nok til at overbevise DIF?

DIF har tidl. dispenseret fra kravet, da man i 2004 sendte Anne-Mette Jensen til OL, så det er ikke umuligt. Men i første omgang skal Dorte løbe et kanonløb i Sverige!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar