lørdag den 28. april 2012

Min erfaring med sko fra Newline

Kasper har spurgt om min erfaring med skoen fra Newline. Det er med vilje, at jeg har trukket indlægget lidt, fordi det jo er en helt anderledes type sko for mig, der ellers altid har løbet i pronationssko fra Nike eller New Balance.

Jeg har løbet i skoen 2-3 gange uglt, da jeg kun har det ene par, og jeg løber aldrig to dage i træk i samme sko for at ændre belastningen i fod, ankler og ben. Jeg fik lavet et par Exact Change 3.0., som er beregnet til midtfodslanding og derfor kun har 4 mm hældrop.

Der blev brugt god tid på tilpasningen, og jeg blev testet med flere slags kiler for at ramme min optimale sko. Jeg var slet ikke i tvivl, da den rigtige kombination var fundet. Jeg har altid sagt, at en sko skal ikke 'løbes til'. Den skal passe fra begyndelsen, og med en kombination af forskellige kiler i både forfod og hæl på begge sko fik vi konstrueret 'min' sko.

Jeg fik det gode råd fra Intersport at bruge god tid på tilvænning/overgang fra min normale pronationssko til Newlines sko med midtfodslanding. Det var desværre et råd, jeg trods min store erfaring sad overhørig, fordi jeg blev så glad for at løbe i skoen!

Efter en 10 km testtur løb jeg allerede 2 dage senere Den grønne Halvmarathon 'Griseløbet' med skoen, fordi den giver mig en følelse af et lettere løb. Følelsen af at blive tvunget frem på midtfoden uden den sædvanlige massive støddæmpning i hælen er meget tydelig, og jeg mærker meget stor forskel på de dage, hvor jeg stadig løber i mine pronationssko her i overgangsfasen. Resultatet blev da også langt bedre end ventet: 1:40:13, hvor jeg bare havde håbet at kunne snige mig under 1:45:00.

Påskelørdag, da jeg havde løbet min første marathon i skoen, mærkede jeg efterfølgende, hvorfor en lang tilvænningsperiode er nødvendig. Normalt er jeg ikke øm efter at have løbet et marathon i roligt tempo (i dette tilfælde 3:51), men denne gang havde jeg ømme lår og lægge og tendens til kramper i foden. Et tegn på at belastningen er anderledes, når tyngdepunktet flyttes. Så jeg vil klart anbefale, at man lytter efter vejledningen om at bruge tid på tilvænning til den nye løbestil.

Jeg har netop sendt en mail til Newline med mit indtryk af skoen, og nu venter jeg spændt på, om de har lyst til at forsætte samarbejdet omkring sko på samme måde som med tøj. Det første par blev givet som testsko, så jeg ved endnu ikke, om jeg modtager flere par. Det vil den nærmeste fremtid vise.

2 kommentarer:

  1. Hej May-Britt

    Er ked af at høre om dit afbud. Selvom det kan være sindsygt hårdt at melde afbud, så har vi trods alt kun en krop, som vi skal passe på.

    Men jeg har et spørgsmål til dine sko. Har du fået nogle flere kilometer i skoene, og hvis ja, hvordan er det så gået?

    Jeg står selv og overvejer et par newline, men ved ikke om jeg skal fortsætte med alm 12 mm drop eller prøve 4 mm, da jeg i forvejen er midtfodsløber.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har nået at løbe ca. 400 km i skoene, og jeg er meget glad for at løbe i dem. Det er en helt anden fornemmelse end at løbe med 12 mm drop. Man kan især mærke forskellen, når man har løbet et stykke tid i 4 mm og så prøver et par 12 mm!

      Slet