tirsdag den 6. maj 2014

At finde det rigtige tempo

Ole har understreget, at det er vigtigt at overholde det angivne tempo i de forskellige træningspas. Det ved jeg naturligvis godt, for tempoet på distanceture er angivet, så jeg kan være klar til intervaltræning dagen efter. 

Det har givet mig et lille problem, fordi jeg er god til at løbe stabilt tempo, når vi taler 5.30 min/km, for det har jeg trænet sindssygt mange timer i, men nu hedder mit 'moderate' tempo 5.01 min/km (i min ordbog hedder det stadig en tempotur ;-) ), og det har jeg ikke nogen fornemmelse for. Derfor kommer jeg til at løbe hurtigere end tilsigtet, og hvem havde set det komme? Det er jo nærmest et luksusproblem, især fordi jeg havde en foruroligende fornemmelse af ikke at kunne leve op til de fastsatte løbetider. 

I dag hed opgaven 8-10 km i 5.01 min/km, men hurtigt lå jeg omkring 4.37/km og måtte sætte farten lidt ned. Det tog et par km at ramme det rigtige tempo (altså næsten, for jeg løb stadig ca. 5 sek. for hurtigt), og det gav en vidunderlig følelse af at kunne 'cruise' hjem i sikker stil. Er jeg glad? Oh yeah!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar