torsdag den 5. juli 2012

På egne ben igen

På baggrund af den stadige fremgang i anklens tilstand bliver jeg nu afsluttet på privathospitalet. Jeg har haft en afsluttende tlf.samtale med overlægen. Han bekræfter gårsdagens oplysning (som jeg fik af en lægesekrætær, da han var gået for resten af dagen, og jeg skulle bruge oplysningen til fys), at mine ledbånd ikke er beskadiget, hvilket jo er en skøn oplysning. De er dog stadig lidt slappe, kombineret med hypermobilitet, og de omkringliggende muskler bør trænes på vippebræt for at støtte.

Vibeke, min fys, skal have 3 ugers ferie, og pga. den store fremgang har vi valgt, at jeg ikke overgår til en anden fys, men starter løb op stille og roligt. Jeg er dog ikke sikker på, at vi har samme definition af 'stille og roligt' ;-)

Dvs. at jeg nu er 'frigivet' til genoptræning og (muligvis lidt overmodigt) deltagelse i 12 timers løb om 7 uger! Jeg har flere gange fortrudt den hurtige tilmelding, og jeg kan bestemt ikke udelukke, at det skyldes en lidt desperat handling på baggrund af mit afbud til VM. En (falsk?) fornemmelse af stadig at være en del af ultramiljøet efter lang tids fravær pga. skulderskade, diskusprolaps og ankelskade. Under alle omstændigheder giver turen mulighed for at mødes med nogle af mine skandinaviske ultravenner, og det glæder jeg mig meget til.

Ankelskaden kom på det mest uvelkomne tidspunkt. Ikke fordi der findes et optimalt tidspunkt for en skade, men jeg var netop efter flere års rygsmerter blevet næsten smertefri, jeg var i dén grad klar til VM-træningen, og jeg så med stor glæde frem til min genindtræden på landsholdet. Og så vrider jeg om på anklen, ikke én men to gange med et par måneders mellemrum. Det er da godt, at jeg ikke skal leve af ultraløb ;-)

Hvis 12 timers løbet går nogenlunde, fremskynder jeg deltagelsen i 24 timers løb og deltager i Bislett Indoor d. 1.-2. december. Det giver plads til endnu et ultraløb før 6 dages løbet i maj.

Jeg er gået i gang med Scott Jureks bog, og jeg kan nærmest ikke slippe den! Bogen er en blanding af hans opvækst, løbekarriere, fokus på ernæring (han er vegetar) samt opskrifter. Men allermest handler den om hans løb :-)

   Wikipedia om Scott Jurek

4 kommentarer:

  1. Hej May-Britt

    Tak for anbefalingen af Scott Jureks bog. Den er nu bestilt - perfekt som sommerferielæsning.

    Jeg er godt nok ikke ultraløber, men jeg har tidligere selv døjet rigtig meget med forvredne ankler. Efter at jeg har skiftet til flade sko og løbestil (til poserunning), er jeg blevet det problem kvit.

    Jeg ved at en del ultraløbere/poseløbere, fx Ole Stougaard, Claus Rasmussen (Posemand) og Matthias Jørgensen (nr. 3 ved DM i 24H) løber i flade sko. De to sidstnævnte i Vivobarefoot.

    Men din erfaring har du måske allerede været omkring den slags - hvis ikke kan det måske også være det virker for dig?

    Hilsen
    Peter :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Gode bøger kan man ikke få for mange af, og 144 kr. er jo billigt efter dansk standard :-)

      Jeg er jo skiftet fra alm. pronationssko til sko med 4 mm drophæl til midtfodslandning, men det er lykkedes mig at vride om i begge dele :-/
      Det handler vist mest om sort uheld. Sidste gang var det, fordi jeg trådte på kanten af en trærod, der stak op af skovbunden. Det kan jo ske selv på en gåtur.

      God sommertræning :-)

      Slet
  2. Jeg trænger til noget sommerlæsning. Hvordan er bogen? Er den let at læse (Tænker på om der kan være støjende børn i stuen samtidigt :-). Er den oversat?

    Mvh
    Kasper

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha, bøger er jo meget et spørgsmål om smag, men jeg kan godt lide bogen. Den fortæller om Scott Jurek som person; hvordan han er blevet den løber, han er.
      Bogen er på engelsk, men jeg synes, den er forholdsvis let at læse. Selv om jeg læser nogle bøger på engelsk, er jeg langt fra rutineret læser, og bortset fra nogle få vendinger, som trods alt ikke er meningsforstyrrende, har jeg ingen problemer med at læse bogen. Men om den kan læses med støjende børn? Det må vist komme an på en prøve - god fornøjelse :-)

      Slet