torsdag den 19. juli 2012

Forkølet - ØV!

Ondt i halsen har nu videreudviklet sig til en mega forkølelse! Spørgsmålet om man kan løbe, når man er syg, er altid svært at svare på, og mit bedste råd er at lytte til kroppen og ikke tro på den gamle skrøne, at det 'bare skal løbes væk'. Jeg har heldigvis ikke feber, men er fuldstændig tappet for energi og prioriterer derfor at slappe af, når jeg har fri, så jeg har overskud til at passe mine nattevagter. Min erfaring siger, at det værste er overstået i løbet af få dage, så mon ikke jeg kan løbe i weekenden?

Kan jeg ikke løbe, kan jeg i det mindste tilmelde mig nogle konkurrencer. Logisk ik´? ;-)
Novo Gruppens Løbeklub tilbyder flere løb i den kommende tid, og jeg har foreløbig tilmeldt mig Kastelløbet , SMUK Kvindeløb i Hillerød samt Powerade Halvmarathon

Jeg overvejer stadig Den grønne Mil i Sorgenfri, der er et meget hyggeligt familieløb, hvor masser af børn i alle aldre løber 1 eller 2 km. Dette løb kan varmt anbefales, hvis man har små poder, der også vil løbe konkurrence. For sølle 60 kr. får de startnr. + T-shirt - det er da billigt! Underholdning i form af Cirkus 3 og jazzmusik. Om få år skal Aksel og jeg løbe dette løb sammen :-)

3 kommentarer:

  1. Hvis du vil se om du kan komme lidt hurtiger over din forkølelse kan jeg anbefale at prøve "Garcin" hvidløgskapsler med allicin, du kan bl.a få dem hos Helsemin. Eller Schina Gold dråber, husk 30 dråber 3 gange om dagen.

    Der er ikke noget værre end at få sin løberutiner ødelagt af en kraftig forkølelse.

    Og så lige et par spørgemål :-)
    Hvorfor har du Bislett 24 H indoor på din ønskeliste frem for Århus indoor ?

    Jeg havde i øvrigt en god oplevelse til mit første 6 timers løb i Holte. Men der var lidt mere bakket end jeg havde regne med, men det havde du jo forsøgt at advare i mode ;-)

    Jeg fik voldsom krampe i begge ben efter 5 timer, så jeg måtte gå et par omgange indtil jeg kom i gang med at løbe den sidste 1/2 time igen.

    Har du gode råd til at undgå kramper, ud over at løbe flere km. (jeg ligger på ca. 50/uge) og spise salt tabletter og elektrolytter ?

    Lige nu træner jeg til Berlin marathon og overvejer CPH 6 timer i oktober, hvad syntes du om det løb ?

    Fortsat god sommer.

    Hilsen

    Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette

      Tak for tippet mod forkølelse. Heldigvis virker den på retur her til aften, så jeg krydser fingre for at kunne genoptage træningen i morgen med en kort, rolig tur.

      Jeg har Bislett på min liste, fordi det giver mig en mulighed for at møde mine skandinaviske ultravenner, når jeg må melde fra til VM. Desuden ligger det 5 uger tidl. end Aarhus, hvilket giver plads til endnu et ultraløb før 6 dages løbet. Men jeg vil bestemt ikke afvise, at det kan blive Aarhus, jeg løber. Det må de kommende måneders træning vise.

      Jeg har faktisk ingen erfaring med kramper. Det er ikke et problem for mig, så jeg har ingen personlige forslag; kun at spise salt som du allerede gør. Jeg ved, at for nogle virker det at løbe med kompressiontubes/strømper. Jeg tror ikke, kramper har noget med de ugl. km at gøre.

      CPH 6 timer er et rigtig godt løb på en næsten flad rute. Der er en lille knold kort før mål, som føles særlig lang sidst i løbet, men det er ingenting i forhold til Holte! Meget godt depot, og ALOT er rutinerede løbsarr. Det kan jeg helt bestemt anbefale.

      God træning mod de to store løb :-)

      Slet
  2. Jeg bliver altid ramt af forkølelse på de mest irriterende tidspunkter. Som regel er det altid lige før et stort løb. Det er så træls, at det kun er immunsystemet, der kan gøre noget ved det. Doktoren kan ikke. Selv bruger jeg urtemedicin for at styrke immunforsvaret, og jeg medgiver, at man skal lytte til sin egen krop. Den ved bedst:)

    SvarSlet