mandag den 2. juli 2012

Ledbåndsskade som 'bonus'

Jeg har været til kontrol med min ankel, og samtidigt fik jeg udleveret billederne fra MR-scanning (som jeg ikke får noget ud af) samt en beskrivelse: "En osteocondral læsion i mediale talus omfattende 20% og med knogleødem, der involverer det meste af talus"

Heldigvis kunne jeg jo fortælle om en klar bedring, og at jeg havde været ude at løbe i går kun med mindre ømhed til følge.

I forbifarten fik jeg nævnt, at jeg jo nok har en svag ankel pga. en kraftig forstuvning for mere end 30 år siden. Så bad han mig tage skoen af, bøjede den en enkelt gang og konstaterede øjeblikkeligt, at mit midterste ledbånd er beskadiget og ikke virker ordentligt. Derfor har jeg et ustabilt fodled, hvilket medfører de utallige gange, jeg er vrikker om på foden. Det undrede ham meget, at dette ikke er beskrevet på scanningen, og han vil derfor bede om yderligere beskrivelse omkring netop ledbåndene. Anbefalingen lyder på optræning af underbenets muskler, så de kan hjælpe med at stabilisere fodleddet (vippebræt) samt tapening eller neopren ankelbind, når jeg løber. Tapening er bedst, men jo også en langt dyrere løsning, men så kan jeg bruge ankelbind under alm. træning og tapening på de længste træningsture samt under konkurrencer. Tapening af ankel - side 7+8

Skal jeg se lidt lyst på ovenstående, må det være, at det var heldigt, jeg faldt for timeløb i stedet for trailløb, for så var 'karrieren' som løber nok blevet meget kort.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar