tirsdag den 7. januar 2014

Sætningen jeg ikke bryder mig om

Det skal bare løbes væk.
Hvor ofte har du ikke læst, hørt eller sagt den sætning? I mine første år som løber brugte jeg den selv, men jeg vil vove at påstå, jeg er blevet klogere. Jeg synes, det er en af de mest farlige sætninger at bruge overfor andre, og man bør tænke sig om, før man slynger den ud, også selv om det kun er for sjov. Løbere vil løbe, også selv om de er skadet. Jeg har selv gjort, også med forholdsvise alvorlige skader, men især det sidste års tid er jeg helt bevidst begyndt at bruge en hviledag som middel mod det, der kan være optræk til noget skidt. Bare sådan for en sikkerheds skyld!

Som engageret løber (og det er jo det, vi er) lytter man efter det, man gerne vil høre. Der kan være 9 personer, der råder dig til at give kroppen ro, men du hører kun den ene person, der siger "det skal bare løbes væk", selv om du dybest set godt ved, at de 9 personer har fat i det rigtige.

Jeg synes, jeg er blevet god til at reagere på det, jeg opfatter som indikation på begyndende skade. Altså noget der måske kan udvikle sig til en skade, hvis man ikke tænker sig om. Et eksempel af ny dato: I slutningen af lørdagens marathon fik jeg ondt hen over højre hofte. Det er en smerte, jeg er meget opmærksom på, for jeg ved, at den kan stamme fra min tossede lænd, men det kunne også bare være en reaktion på intervaller fredag og marathon lørdag, 2 ting jeg ikke har præsteret sammenhængende i lang tid. Som sædvanlig ville jeg løbe dagen efter marathon. Bare 10 rolige km for at få affaldstofferne ud af kroppen. Det blev kun til 6 km, fordi jeg konstant havde ondt over hoften. Lænden? Overbelastning??? Jeg bliver straks fuld af bange anelser. Så jeg tog en hviledag i går, selv om løbet i Espoo venter lige rundt om hjørnet. Resultat: ingen smerter i dag, så det var nok bare lidt irritation. Holdt mig til 10 km for ikke at tage nogle chancer, men i morgen går det løs igen...

GOD TRÆNING - men ikke alt skal løbes væk ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar