søndag den 5. januar 2014

Lidt om mit nye løbeur

Jeg har lovet at skrive lidt om mit nye løbeur Garmin Forerunner 620, som jeg fik d. 17/12. Jeg er ikke så hurtig til at lære nye funktioner at kende, men det går stille og roligt fremad. En ting er dog helt sikker: jeg har ikke fortrudt skiftet i ét sekund!

For at starte med en banal, men alligevel lidt irriterende ting ved gps-ure: de skal bruge tid til at finde satelitter! Tidl. lagde jeg mit ur udenfor på havebordet, før jeg skiftede til løbetøj. No more!! Dette ur præsterer at blive klar på ca. 10 sek. inde i min stue. Det skal siges, at jeg bor på 2. sal med store vinduer ud til et frit areal, men det lykkedes altså ikke for 910xt at få forbindelse uden at være udendørs.

Foruden alle de almindelige funktioner er det selvfølgelig analyse af løbedynamikken, der er interessant. Uret kommer også med en estimeret restitutionstid, forventede sluttider på forskellige distancer, VO2max og i begyndelsen af hver løbtur (efter første km-tid) kommer det med en vurdering af hvor godt man er restitueret. Hidtil har jeg fået 2 vurderinger: Fair og Good. Et eksempel er, at efter marathonløbet i går fik jeg anslået en restitutionstid på 70 timer, og da jeg startede i dag efter 23 timers hvile, fik jeg vurderingen Fair, altså nogenlunde, hvilket også var min egen vurdering. Der var trods alt også et intervalpas i fredags.

Jeg lovede at fortælle lidt om urets analyse af mit marathonløb.

VERTIKALE UDSVING:
I brug sammen med HRM-Run pulsmåleren, viser vertikale udsving (vertical oscillation) graden af “op-/ned-bevægelse” i dit løb. Vertikale udsving måles i centimeter fra dit tyngdepunkt (via sensor på den brystmonterede HRM-Run pulsmåler). Typiske udsving ligger mellem 6–13 cm. Eliteløbere svinger generelt mindre op og ned.
Urets vurdering af mig: 7,9 cm

KADENCE:

I brug sammen med HRM-RUN pulsmåleren, registrerer kadence dit antal skridt i minuttet. Funktionen tæller det samlede antal skridt (højre og venstre tilsammen). Tidligere enheder brugte en fodsensor til at måle skridthastigheden. En typisk kadence ligger mellem 150–200 skridt i minuttet, hvor 180 skridt er det jævne tempo. Hvis der ikke bruges HRM-Run, er kadencefunktionen et estimat baseret på accelerometeret i uret.
Urets vurdering af mig: 171 skridt

JORDKONTAKT:

Sammen med HRM-Run pulsmåleren ved Forerunner 620, hvor lang tid i løbet af en løbebevægelse din fod er i kontakt med underlaget. Tid med jordkontakt måles i millisekunder. De fleste tider for, hvor længe man er i kontakt med underlaget under løb ligger mellem 160–300 millisekunder. Eliteløbere er i kontakt med underlaget under 190 millisekunder for hvert skridt.
Urets vurdering af mig: 283 ms

Det er vist tydeligt for enhver, at selv om det godt at bevare begge ben på jorden i al almindelighed, så er der rent løbemæssigt et stort arbejde foran mig med at miste jordforbindelsen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar