onsdag den 5. marts 2014

Personlig træner

Jeg har fået en personlig træner. Ikke til løb, som jeg havde snakket om, men til styrketræning. Jeg tror, at mit problem med hoften skyldes, at jeg alt for længe (igen) har ignoreret vigtigheden af styrketræning ved siden af løb, og set i lyset af min historie med diskusprolaps og slidgigt i lænden er det jo tæt på grotesk, at jeg ikke tager det mere seriøst. Men det gør jeg nu..

Jeg har faktisk haft overvejet det tidl., men at bruge penge på noget der ikke rigtigt siger mig noget - nej vel? Derfor har jeg valgt at slå til, mens Fitness dk tilbyder 1 time med personlig træner i forbindelse med indmeldelse. Jeg tænkte, at det var en oplagt mulighed for at prøve, om det er noget for mig. Så i dag har jeg været sammen med Christina, som jeg tror er det rigtige match til mig. Godt set af centerlederen :-)

Christina løber selv, har løbet et marathon for et par siden og satser på at løbe 2 stk. i år: Kbh og Odense. Desuden cykler/spinner hun meget, og hun har netop deltaget i en 24 timers event på cykel. Så hun ved på egen krop, hvad 24 timers fysisk udfoldelse er.

Vi fik snakket om mit behov for træning samt min forventning til tidsforbrug, og heldigvis mente hun, at 2 x 30-45 min pr. uge er nok, gerne tilsat noget smidighedstræning i form af hold med Bodyflow og Pilates. Så min plan er at styrketræne først og derefter deltage i holdtræning, så jeg stadig kun skal i centret 2 gange om ugen. Af samme årsag skærer jeg nok ned på løb fra 6 til 5 gange om ugen for mentalt at give plads til styrketræningen. Jeg har nemlig altid en følelse af at "svigte" min løbetræning, når jeg træner noget alternativt. Den tankegang vil jeg gerne til livs.

Jeg har nu 6 uger til at arbejde med det første program, og så skal vi ses igen i påsken for at evaluere og justere mit program. Jeg skal jo ikke "holdes i hånden", bare "holdes til ilden", og det hjælper altid at skulle stå til regnskab for nogen ;-)

2 kommentarer:

  1. May-Britt det lyder som en super god idé med styrketræning. Jeg har også fået meget glad af at have et program lavet til mig. Men... fordi jeg har ledt af hoftesmerter i flere år nu, vil jeg bare sige at det er god løbeteknik, som har hjulpet mig mest. Og hvis jeg skulle vælge en ting, som hjælp mest var det at tage korte, hurtige skridt mens jeg løber (ca 180/min.). Det og sko med mindre drop (4mm eller mindre) har haft en stor betydning for mig. Uden de to sammen, tror jeg ikke, jeg vil kunne løbe uden smerter. Jeg glæder mig dog til at høre om din erfaring med styrketræning. Det er et spændende område, som jeg mener løbere kan få stor forbedring med og glad af.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tracy
      Jeg har en naturlig høj kadance på ca. 174, så der er ikke så meget at hente. Jeg løb i 4 mm drop i et års tid, men jeg havde tilbagevendende problemer med knæet, hvilket jeg aldrig havde haft før skiftet og heller ikke efter jeg er gået tilbage til 12 mm. Så min løbestil må åbenbart trives bedst med stort drop.
      Men jeg tror, at jeg løber lidt skævt, når jeg bliver træt pga. en svag core, og det er dét, jeg vil rette op på nu. Både pga mit løb men også pga min generelt svage ryg, som dog har været symptomfri i 2 år :-)

      Slet