tirsdag den 1. oktober 2013

VM 2014 og DM 2015

Der skal nok komme en løbsberetning fra Berlin senere i dag, men jeg er lige faldet over et par interessante opslag på Facebook vedr. VM og DM i 24 timers løb.

IAUs planer for fremtidige mesterskaber
Man kan finde mange interessante nyheder på Facebook. Bl.a. har en amerikansk løbsarrangør åbenbart været i dialog med IAU vedr. VM i forhold til afholdelse af nationale mesterskaber, præcis som vores egen Brian Larsen har forhørt sig. Om han har modtaget et svar, er jeg ikke klar over, men det ser ud til, at det er lykkedes for USA, for de aflyser NC i foråret 2014:

There will Not be a 2014 Spring NC24. This decision was made for several reasons. The IAU is trying to establish a consistent schedule for the World Championship races. This being, 24 Hour Worlds in the Spring and the 100K in the Fall. In order to pick the most appropriate US National Team for the 24 hour race we need to also consistently schedule the National Championship in the Fall. Luckily we already have the Fall NC24 race to host this event. [...]
I would rather take the energy, effort, and funding that we'd spend putting on the Spring NC24 and plan to host the World Championship in the next few years. The IAU would also like to see the World Championship come to the US.

Også lidt nyt omkring DM 2015 og et evt. Nordisk Mesterskab!
Meddelelse fra Grenaa Ultrafestival (årets arr. af DM 24H)

Så er ansøgningen sendt.
Tirsdag morgen kunne man på Tejn If's hjemmeside læse at de skulle være værter for 24 timers DM i 2014. Det er da glædeligt, de har de foregående 6 år afholdt DM og fået god kritik af løberne og har stor erfaring omkring et sådant arrangement.
På samme hjemmeside kunne man desværre også læse at der var lavet aftale med Grenaa Motionsløbeklub at vi skulle holde det igen i 2...015 og så kunne de 2 klubber skiftes hvert andet år fremover.
Dette er IKKE korrekt. Det er korrekt at Lene Møller fra Tejn IF og jeg har haft en samtale over tlf og skrevet sammen herinde, her er noget af hvad jeg helt præcist skrev:

Vi kunne måske skiftes til at afholde det, med aftale med DAF naturligvis, hvad siger du/I til dette?
Vi vil så afholde det på en årstid så det ikke ramler sammen med Em/VM så de bedste løbere kan komme med.

Lene Møller er bekendt med at jeg ikke er tilfreds med at det stod offentligt på deres hjemmeside, men der er ingen surhed fra min side, livet går jo videre.
Desuden kan mange andre klubber under DAF jo byde ind og få værtskabet, der er jo heldigvis mange dygtige arrangører i dette land.

Den ansøgning der er afsendt er til DAF. Jeg har bedt DAF undersøge muligheden på næste nordiske årsmøde om af Grenaa Motionsløbeklub bliver vært for et fælles Nordisk Mesterskab i 24 timerløb i 2015.
Det har mig bekendt aldrig været afholdt, det kunne være spændende om der var interesse for et sådant. I min ansøgning søgte jeg samtidig om værtskabet for DM i 24 timer i 2015, vi vil så afholde både NM og DM i samme løb.
I min ansøgning lagde jeg vægt på at jeg var bekendt med mulige billige hoteller i nærheden og mulighed for et teknisk møde aftenen før som man har til EM/VM, men også at Grenaa ligger godt placeret, der er kun 2½ km fra færgen fra Varberg til løbsstart, 200 km fra færgerne i Hirtshals og Frederikshavn og kun 22 km fra Tirstrup lufthavn med daglige afgange til Oslo.
Desuden lagde jeg vægt på at en dato burde være på plads i foråret 2014, eller når der evt ligger en dato klar for EM/VM i 2015. Desuden er der også nationale mesterskaber i de øvrige nordiske lande at tage hensyn til. En svær kabale at få til at gå op og man kan kun gætte på interessen for et 24 timers Nordisk Mesterskab.

Men det var planerne herfra Grenaa Løbefestival, så er det bare at vente.........

Ingen kommentarer:

Send en kommentar