søndag den 7. juli 2013

Nutid og fremtid

Der er ikke noget, der renser luftvejene som en løbetur. Alle, der har løbet på bagkanten af en forkølelse, ved at man hoster og snyder næse i ét væk, og det kan bestemt ikke anbefales at have en makker med på turen ;-)

I går blev det til 6,5 km og i dag til 10 km. Ikke langt, men såmænd hårdt nok, når jeg stadig hiver lidt efter vejret. Det er jo bare helt umuligt at blive indendørs i disse dage, hvor solen bager fra en blå himmel. Dage hvor det kun tager et splitsekund at skifte til løbetøjet modsat vinterens store omklædningsregime.

Med sommeren kommer også brune ben - bare ikke når man løber i tights! Hader I også den kedelige streg lige over knæet??? Vi er mange kvinder, der desværre ikke har tynde lår og derfor kæmper med slidmærker på indersiden, når vi løber i korte shorts. Det har i hvert fald været årsagen til, at jeg har løbet i tights om sommeren, men nu har det ændret sig. Som tidl. omtalt fik jeg i denne vinter et par Windblock boxer fra Newline, og dem har jeg simpelthen taget med over i sommerkollektionen. De går nemlig tilpas langt ned på låret til, at jeg kan løbe med et par Base Trail shorts over.

Newline laver faktisk kombinationen i deres Imotion-serie, men mit sponsorat dækker den såkaldte Iconic-serie, og derfor bruger jeg, hvad jeg har i garderoben, og det virker 100%. Foruden at få sol længere oppe på låret, føles det også langt mere luftigt og behageligt at løbe i shorts, så for mig er kombinationen en win-win :-)

Nå, det var det med "Nutid og fremtid". Nutiden er præget af, at jeg i fredags valgte at opsige mit nye arbejde, da virkeligheden var en anden end præsenteret ved ansættelsessamtalen. Det betyder bl.a. at jeg endnu ikke kan være sikker på at have support med til Bislett. Jeg har ellers fået et 99% sikkert tilsagn fra Jesper Olsen, at han vil tage med som hjælper, men den slags betyder, at man dækker fly + ophold, og indtil videre kan jeg ikke love, at der er overskud til den slags ekstra udgifter. Den ene procents usikkerhed handler selvfølgelig om hans egen indtjening ved foredrag, så vær venlig ikke at booke ham omkring 30. november ;-)

5 kommentarer:

  1. Hej Maybritt

    Det lyder rigtig spændende med Bislett 24h. Jeg er nysgerrig omkring din træning frem til racet. Nu læser jeg jo at du har nogle skade-hensyn, du skal forholde dig til, men hvis du skulle give nogle overordnede ord om hvordan du planlægger et sådan ½ års træningsforløb frem mod et 24-timers løb, hvad vil du fremhæve? Jeg tænker på tanker omkring løbe-frekvens;længde per tur;km per uge; intensitet af ture osv.

    Held og lykke med træningen.

    Dbh.
    MOrten Hasselbalch
    http://www.ultrarundiabetes.com/

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Morten
      Heldigvis ser det ud til, at jeg langt om længe kan betegnes som skadesfri :-)
      Men jeg skal selvfølgelig være lidt forsigtig i opstarten, da mit skinnebensproblem endte med at vare næsten 3 mdr. og jeg har ikke løbet langt siden Lejonbragden i begyndelsen af maj.
      Med ½ år til Bislett er der plads til langsom optrapning den næste måneds tid, hvilket betyder, at jeg vil løbe kortere end jeg egentlig har lyst til. Det kan være lidt en kamp ikke at give efter for den indre stemme, der siger "bare et par km mere" ;-)
      Derefter har jeg bestemt mig til at overgå til den type træning, der tidl. har virket godt for mig: tempoture på 10-15 km i hverdagene og længere rolige ture i weekenden. Længden på disse ture vil også stige gradvist og slutter typisk med et par ture på 6-7 timer med 2-3 ugers mellemrum. Formodentligt deltager jeg i CPH 6H i slutningen af oktober som den ene tur. Mange supplerer med intervaltræning, men jeg har god erfaring med tempoturene i stedet for, så jeg tror, at jeg springer det over i denne periode. Skadesrisikoen forhøjes ved denne træningsform, og det primære bliver at holde mig helt skadesfri!
      Skal du med til Bislett? :-)
      God træning, M-B

      Slet
    2. Hej Maybritt

      Tak for dit svar. Lyder interessant med tempoturerne i stedet for interval. Jeg lå også (næsten) stille i 5 uger i marts grundet for megen intervaltræning (overbelastet læg). Jeg tror jeg vil prøve med de længere turer hver 2-3 uge, som dig. Ikke frem mod Bislet, men mod Sahara-race i februar 2014 (250 km, 6 dage). Efter at have fået Espoo på afstand, er jeg igen mentalt blevet komfortabel med indendøre og korte rundstrækninger. Jeg har dog desværre for megen rejseaktivitet før og efter Bislett, så det passer dårligt. Regner dog klart med at stille op til Cph 6h run slut-oktober.

      Fortsat god træning

      Mvh. Morten
      www.ultrarundiabetes.com

      Slet
  2. May-Britt

    Jeg vil gerne sige tre ting :-)

    1. Tusind tak for din opbakning frem mod og efter VM i ultra trail. Det betød rigtig meget. Især fordi jeg ikke er rigtige dansker (kun i mit hjerte) var det virkelig meningsfuld for mig at du ville støtte det amerikanske hold og mig på den måde. Virkelig sejt. Jeg håber meget at Danmark sender et hold i 2015 og jeg savnede at se Dannebroen i Wales (og mine gode venner). En kæmpe og fantastisk oplevelse var det.

    2. Jeg overvejer at tage med til Bislet. Har i flere år været interesseret i at løbe et 24 timers løb og det passer rigtig godt i min kalender til efterår. Kunne være rigtig hyggeligt, tænker jeg at tage med jer som repræsenterer DK. Det må vi lige finde ud af og jeg så godt jeg må hellere skyndte mig hvis jeg vil tilmelde mig.

    3. Jeg er ked af, det ikke gik godt med det nye job, men det vigtigste er selvfølgelig, du finder noget som passer til dig og gør dig glad.

    SvarSlet
    Svar
    1. Velkommen hjem Tracy.
      Du er jo en af de løbere, jeg har mødt personligt flere gange (også over en hyggelig julefrokost ;-) ), så selvfølgelig hepper jeg på dig :-)
      Det kunne være super hyggeligt, hvis du tager med til Bislett. Vi prøver at arrangere fælles afrejse samt overnatning for de danske løbere, som du kan være med på, hvis du vil.

      Slet