lørdag den 6. juli 2013

De bedste og så os middelmådige

Jeg bliver altså vildt imponeret over det tempo, verdens bedste trailløbere kan holde. Verdensmester blev engelske Ricky Lightfoot i 05:36:06 hvilket betyder 4:22 min/km i 77 km kuperet terræn!!

Jeg kender en del danske trailløbere, men på det internationale plan er jeg næsten blank, og derfor har min interesse primært været rettet mod de norske løbere samt naturligvis Tracy. Hos herrerne blev Didrik Hermansen en flot nr. 10 i 06:11:30, hvilket er 4:50 min/km. Hos kvinderne vandt franske Nathalie Mauclair i 06:38:46, 5:11 min/km.

Hos kvinderne er min norske favorit altid Rita Nordsveen. Begrundelsen er lidt skør, men jeg første gang jeg så Rita løbe var på Eidsvoll i 2008, hvor vi begge deltog i et 6 timers løb. Inden da havde hun kun løbet et enkelt ultraløb, nemlig 81 km på 12 timer på Bislett, hvilket ikke var imponerende nok til at gøre mig opmærksom på hende. Men det blev jeg på Eidsvoll! En slank, elegant løbende kvinde, der fik ultraløb til at se så let ud. På en varm sommerdag vandt hun løbet med 71 km, mens jeg blev nr. 2 med det resultat, der stadig er min PR 67,780 km. Indlæg på Kondis om Eidsvoll 2008
Siden dengang er Rita blevet en fast del af det norske ultralandshold på 100 km og nu også i trail. I dag løb hun i 07:26:13, 5:48 min/km. Desværre kan man pt. kun se placering for top 10, men mit bud er, at Rita er iblandt de 15 hurtigste kvinder.

Da dette indlæg skrives, er Tracy ikke kommet i mål endnu.

Mens de allerbedste har været i kamp, er jeg endelig tilbage i løbeskoene efter en forkølelse, der har lagt mig på langs siden i tirsdags. Min vejrtrækning er stadig påvirket, når jeg løber, men det bliver forhåbentligt hurtigt bedre. Og så har jeg i øvrigt sagt mit nye job op, men det er jo en helt anden sag...

Rita sammen med Egil Skarpsno, der har løbet CPH. 6H i 2011
Billedet er fra Eidsvoll 2008

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar