mandag den 15. juli 2013

En løbeven på langtur

DAF afholder igen i år et motionsløber-seminar på Syddansk Universitet, Odense, og datoen er fastlagt til søndag d. 10. november. Programmet er endnu ikke offentliggjort, men der plejer at være mange spændende indlæg af 1-1½ times varighed. Sidste års program kan ses her som et eksempel.

I Norge er en af mine løbevenner igen taget på langfart. Erik Nossum er i dag startet på en 500 km løbetur fra Bergen til Oslo . Oprindeligt ville Erik løbe gennem Europa, men pga. manglende sponsorer må han "nøjes" med denne trøstetur, som han kalder det. Erik begyndte, som jeg, først at løbe som 42-årig, men man kan roligt sige, at han har indhentet det forsømte. I 2010, som 56 årig, løb han "Norge på Langs" ( Mit indlæg fra afslutningen ), i 2011 var han en af 8 løbere, der løb fra Trondheim til Oslo (500 km), og nu er han altså afsted igen :-)

Her er lidt af, hvad Erik har skrevet til mig om turen:
"En løype som er mye hardere enn Trondheim-Oslo med voldsomme stigninger og ikke ufarlig. Derfor tør jeg ikke si 100 km pr dag som jeg hadde i Trondheim-Oslo, men nøyer meg med å si at jeg prøver å løpe på 6 dager, altså 2 maraton pr dag. Så skal man huske på at 100 km pr døgn i 6 dager i en flat løype faktisk er et ganske høyt nivå og over 600 km gir nesten alltid en plassering blant de beste i et normalt 6D løp." (.....) "En viktig ting til: Vestlandsnaturen er utrolig vakker og spektakulær og det samme er det store fjellpartiet mellom vest og øst, Hardangervidda, som jeg må krysse. Når man løper landevei kommer alltid naturopplevelsene sterkt og intenst på og den siden av ekspedisjonen gleder jeg meg voldsomt til :-)"

Kondis (den norske hjemmeside for løbere) bringer dagligt reportage fra turen 

Forude at starte som løbere i samme alder, så deler Erik og jeg også en fælles drøm: at passere 200 km på 24 timer. Det bliver spændende hvem af os, der når det først :-)
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar