søndag den 14. juni 2009

Hvor er min pulsmåler?

Jeg troede aldrig, jeg ville stille mig selv det spørgsmål, men efter gårsdagens tur har jeg fået stor respekt for pulsmålerens funktion. Jeg skal senere komme tilbage til, hvorfor jeg ikke har brugt det indtil nu. Da jeg skulle ud på dagens restitutionstur, måtte jeg lede efter den lille pulsmåler, som jeg i bar distraktion havde fået forlagt i morges, for ud uden den ville jeg ikke! Hvis pulsen lå lige så højt i dag, ville løbet i går ikke bare kunne affærdiges som 'en dårlig dag'. Det lille uhyre havde jeg fået lagt i lommen på min sweatshirt - ikke lige det første sted, man leder ;-) Planen var 10-12 km i roligt tempo, og heldigvis lagde pulsen sig i zone 3 Benene var friske trods 47 km i går (jeg løb til og fra startstedet + vi løb lidt forkert på ruten), så det var lidt af en forløsning. Karina efterlyser en evaluering af mit nye Polar-ur RS800cx med S1-footpod, så den kommer her: 1. Det første, jeg lagde mærke til, er, at Polar er lysår mere behageligt at løbe med end FR305! Jeg har haft et problem med, at 305 trykker på knoglen ved håndleddet, hvilket er meget ubehageligt. Jeg har talt med flere, der har samme problem; til og med én, der vender uret på hovedet på de lange ture for at undgå trykket! 2. Jeg er meget begejstret for den software, der følger med. Garmin Training Center kan ikke bruges til ret meget, men Polar lev. Pro Trainer 5 som analyserer træningspassene meget overskueligt og fuldt ud dækkende til mit behov. 3. Pulsmåling! Grunden til at jeg ikke før har brugt pulsmåling skyldes ene og alene 305´s pulsmåler af hård plast. Jeg fik simpelthen ondt over sternum/brystbenet, når jeg havde haft det på under en lang træningstur. Polars pulsbælte er lavet af blød plast og generer mig på ingen måde. Problemet for kvinder er, at pulsmåleren sidder inden under BH-kanten, og der kommer derfor et ekstra tryk på, som på mig resulterede i en følelse af at have et stort blåt mærke bagefter! 4. Ulempen er, at footpoden skal kalibreres pr. sko, hvor 305 bruger GPS. Det har jeg kun nået på et par sko, så jeg skal forbi Rudegård Stadion i morgen for at kalibrere nogle flere. Der kan ligge 3 kalibreringer i uret, men da jeg har 6 holdere, kalibrerer jeg lidt flere par sko og ændre faktoren manuelt, når jeg skal bruge disse sko. Konklusionen er, at jeg er superglad for at have skiftet ur :-) Der har været afholdt Le Mans det sidste døgn, og som dansker må man naturligvis følge med. Vi har jo flere gode kørere :-) Og så er det tanken kommer snigende: hvordan mon det ville være at løbe et 24 timers løb på den fuldstændigt plane racerbane???

1 kommentar:

  1. Du mener vel S3 fodpod;-)

    God blog.

    Mvh.
    Mads

    SvarSlet