søndag den 31. maj 2015

Sydkystløbet

For 10 dage siden tog jeg beslutningen om at skifte fra halvmarathon til den fulde distance til Sydkystløbet. Snakken gik lystigt om marathon på arbejdet (det var lige op til Copenhagen Marathon), og så fik jeg en ustyrlig lyst til at løbe langt igen, selv om mine træningsture ikke er i nærheden af at lægge op til marathon, men man skal ikke kimse af erfaring og stædighed, og med Claus Hechmanns velsignelse og formaning om et roligt udholdenhedsløb, stillede jeg til start kl. 10.

Inden start fik jeg hilst på en del marathon-venner, som jeg ikke har set meget længe pga. skaden. Det var skønt at mærke, at jeg stadig er "en af flokken" :-)

Til selve løbet: ruten er flad, men krydret med et langt og blæsende stykke fra Ishøj Havn til Hundige Havn. 2 omgange med notering af halvmarathon-tid undervejs. Fine depoter og god vejvisning af veloplagte hjælpere fra Greve Trim. Jeg har deltaget i løb, hvor hjælperne var lidt for optaget af deres mobil, men det så jeg intet af her. Kun store smil og opmuntrende bemærkninger hele vejen rundt. Tak for det :-)

Mit eget løb: Knæet holdt. Foden holdt. Løb 15-17 km på kanten af krampe i højre baglår, men det blev ved truslen. Det er ellers ikke noget, jeg normalt har problemer med, så det tilskriver jeg den manglende træning på lange distancer. Spørgsmålet til 1 million kroner var: hvilket tempo ville jeg kunne holde i 42,195 km? Min første test hos Claus viste, at ved 5.30/km forbrænder jeg 20% fedt og 80% kulhydrat. Ved den næste test havde jeg forbedret min evne til at fedtforbrænde ved 5.30/km til 27% fedt og 73% kulhydrat. Det betyder, at ved at indtage en forholdvis lille mængde kulhydrat jævnt gennem løbet, burde jeg kunne opretholde mit tempo det meste af turen. For at være helt ærlig, så huskede jeg %-satsen for fedtforbræning som lidt højere, og derfor var det måske lige lovligt optimistisk at løbe i det tempo, men jeg løb glad videre i den tro, at det nok skulle gå, og sandelig om jeg ikke løb 2 i mine øjne veldisponerede halvmarathon: 1:56:13 og 1:56:50 = 3:53:03.

Det var mit første marathon i 8 mdr. og det føles bare godt at være tilbage. Om 6 dage skal jeg på den igen, men det er i det bakkede Syd-Fyn til Øl Marathon, så her forventer jeg en tid på den anden side af 4 timer ;-)

Samlet resultatliste for marathon
Mit resultat


Henriette Lisse og jeg i front lige før starten gik.
Vores eneste chance for at føre løbet :-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar