mandag den 25. maj 2015

Danske ultra-mesterskaber

Beklager at jeg ikke fik bragt et link til resultatlisten fra DM. Som ventet vandt Brian Arreborg Hansen en suveræn sejr, og så er det imponerende, at Ole Karlsen blev nr. 2 ved at gennemføre sit 20. og sidste 100 km løb på lidt over 9 timer. Ole har længe proklameret, at han er færdig med 100 km løb. Lysten til at træne meget og langt er væk efter mange år som ultraløber på topplan, herunder fast inventar på ultralandsholdet i flere år.

Det ser ud til, at den ene kvindelige deltager fravalgte at stille op. Egentligt er det lidt mærkeligt, at 100 km er så overset en distance i DK, for der er langt flere deltagere i vores nordiske broderlande. Hos os er 24 timer løb mere populært end ultraløbets "sprinterdistance".


Ved næste weekends DM stiller 28 deltagere op, 6 kvinder og 22 mænd. Det bliver bl.a. til et spændende gensyn med Mette Pilgaard, der har trukket sig som landsholdsløber, samt World Run-løber Jesper Olsen. Jesper melder sig ude af form, men jeg kender ham godt nok til at vide, at når startskuddet lyder, vil vindermentaliteten slå igennem. Han er bedre på multidagsløb, og jeg tror ikke, at han bliver dansk mester, men bare det, at han stiller op, er en gevinst for ultraløb på dansk grund.

Af andre spændende navne er Lars Skytte Christoffersen, der har holdt sig i ro de seneste par år, samt Kim Klitgaard Sørensen, der må hige efter revanche for et dårligt resultat til VM.


Der har været lidt uro i ultramiljøet pga. DM i Sæby, der blev lagt samme weekend som 24 timers løbet på Bornholm. Tejn IF måtte vælge at kaste håndklædet i ringen og aflyse deres løb, hvilket jeg synes er meget ærgerligt af 2 grunde: de er virkelig dygtige løbsarr., og der er så få 24 timers løb i DK, at det burde være muligt at fordele dem bedre! Jeg tror desværre, at aflysningen kommer til at betyde, at der ikke længere vil blive afholdt 24 timers løb på Bornholm, men til gengæld afholder TIF nogle meget populære trailløb. Der er allerede nu datoer for næste års løb på løbenes hjemmeside. Der vil også blive afholdt en trail camp i oktober 2015. Tilmeldingen er ikke åbnet endnu, så hold øje med hjemmesiden, hvis du vil med.

4 kommentarer:

  1. Jeg kan ikke se at Jesper Kenn Olsen er en større gevinst for løbet end alle de andre deltagere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gert
      Det har du ret i på den måde, at alle deltagere er lige vigtige. Ingen tvivl om det! Men J.O. står trods alt for mange ultraløbere som et stort navn pga. sine bedrifter, og det mener jeg ikke, man skal overse. Som bekendt er han ikke længere en del af min vennekreds og har ikke været det i over 1 år, så det er ikke derfor, at jeg skriver sådan - bare så det er på plads :-)

      Slet
  2. Som du ved har jeg fulgt din blog gennem flere år og kan godt huske dine skriv fra Finland. På den baggrund synes jeg det er fint af dig at fremhæve Jespersen deltagelse i 24 timers. Han er i en klasse for sig!
    Mht DM i 100!km, vil jeg give dig ret i,at det er underligt,der ikke er flere,der stiller op,måske har det en sammenhæng med Cph Marathon og at stedet jo ikke ligefrem ligger centralt.
    Bliver spændende at følge DM 24 timers,hvor jeg selvfølgelig specielt holder øje med vores Jan Glifberg
    Mange hilsener, Erik,Rødovre


    SvarSlet
  3. Hej.
    Må give May-Britt ret, det er en gevinst for dansk ultraløb at se Jesper Kenn Olsen til start på dansk grund. Med det han har løbet gennem tiden er han da en løber der er respekt om, helt sikkert, desuden har han været med til at starte ultralandsholdet op ved jeg. Jesper nød helt sikkert gensynet med mange venner fra tidligere i Sæby, det var tydeligt og desuden er hans meritter ikke steget ham til hovedet.
    Det Gert mener er nok at for selve løbet er det ingen større gevinst, da alle der betaler sit startgebyr er lige vigtige for at få et arrangement til at hænge sammen økonomisk, det har Gert ret i.
    Men det var nu fedt at opleve Jesper, et ikon i dansk ultrasport.

    MVH Søren Rønn

    SvarSlet