onsdag den 4. februar 2009

Motivation

Ugeplanen ligger på under 100 km, så en tur på 25 km gør et stort indhug på km-kontoen; specielt når jeg ved, der venter en fællestur på 30 km på lørdag... Egentligt ville jeg løbe 15 km, men ind imellem tager den ene km den anden. Jesper har henstillet til, at de lange ture løbes i nedsat tempo de første par uger for at sikre, kroppen bliver helt restitueret efter sygdom. Jeg valgte derfor at løbe i udgangstempoet til 24 timers løb, og så kan man jo nemt få løbet lidt for langt ;-) Under turen tænkte jeg meget over fænomenet 'motivation'. Bl.a. tænkte jeg over den model Rasmus Henning kom med på efterårets DAF kursus. Han viste en motivationspyramide med 4 trin: 1. Nederst og det største felt: 'Glæde ved processen' - for mig betyder det, at det vigtigste er, at den grundlæggende glæde ved at løbe bevares. Frem for alt skal det være en positiv oplevelse at træne :-) 2. Feltet over: 'Målsætning' - når det er lidt sværere at få skoene på, er det godt at have et mål for øje. Om det er et 5 km løb eller et ultraløb, det drejer sig om, er sådan set ligegyldigt - træningen skal passes, hvis man vil nå sit mål. 3. Næste felt: 'Mit arbejde' - sådan er det for Rasmus, der jo lever af sin profession, men jeg har valgt at se punktet som de mennesker, jeg får hjælp af frem mod mit mål. Man kan ikke svigte folk, der hjælper en, fordi man er lidt doven! 4. Sidste og mindste felt: 'Vilje' - når alt andet svigter, så må man grave dybt og bare løbe af ren vilje, fordi det er det her, man vil! Min målsætning er at få et ordentligt resultat til VM; dvs 200+ km. Så der bliver sikkert brug for alle trin i pyramiden de næste 12 uger :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar