lørdag den 17. januar 2015

I lære som trailløber

Jeg ved næsten ikke, hvor jeg skal begynde, og hvor jeg skal ende. Mit første trailløb :-)

Jeg havde valgt at tilmelde mig den lange distance på 20 km til DGI´s trail-serie i Nordsjælland, og for en løber uden den store erfaring udenfor de brede skovstier var det måske lige optimistisk nok, men 20 km burde jeg jo kunne løbe uden problemer, tænkte jeg, og lad mig sige med det samme - det kunne jeg også :-)

Ruten var primært lagt på mountainbike-sporet i Tokkekøb Hegn på en 10 km rundstrækning, som jeg skulle gennemløbe sammen med 173 andre løbere. 101 løbere havde valgt at løbe 10 km.

Det var naturligvis trailskoenes dag, og jeg var også hoppet i mine gamle Speedcross, da de nye trailsko fra Skechers desværre ikke nåede frem i tide. Selv om min aftale med Skechers faktisk kun går på Ultra-modellen, har de uden tøven sagt ja til at levere trailsko, hvilket jeg er meget taknemmelig for, og jeg glæder mig til at teste dem i næste uge.

Mere overraskende var det, at så mange havde taget væskerygsæk med! Men jeg ved, at indtag af væske er meget individuelt, så det burde selvfølgelig ikke komme bag på mig, da arr. kun havde vand ved 10 km-passagen. Jeg løber sjældent med væske på ture under 30 km om vinteren (det vil mange tænke er skørt, men det virker for mig), så jeg havde kun taget 1 stk. Isogel samt 1 stk. Energy Bar med i lommerne. Isogel blev indtaget ved 11 km og baren efter løbet. 


Energibarer er normalt ikke noget, jeg har brugt. Primært fordi de er på 60 gr. og har det med at vokse sig store og uspiselige, efter at jeg har indtaget halvdelen. Derfor blev jeg glad, da jeg modtog min første sending fra EnergySport, fordi der var lagt nogle Bite Size på 25 gr. pakken. Lige en størrelse, jeg kan bruge! Da jeg skrev med firmaet forleden dag, nævnte jeg, hvor glad jeg er for den lille bar, og det viser sig, at de er helt enige og derfor sætter den i produktion med forventet lancering til marts.

Tilbage til løbet...
174 løbere virker som en flok lemminger, når starten går. Et mylder på den brede skovsti (god idé at starte på af pladshensyn) før vi drejede ind i skoven. Ruten var fint opmærket med minestrimmel, og på udvalgte steder stod smilende vejvisere - tak for jeres indsats :-)

Der var naturligvis lidt trængsel på 1. omgang, mens der var rigeligt med plads på 2. omgang, måske fordi jeg vist lå godt tilbage i feltet. De første 3-4 km var forholdsvis fredelige, og derefter kom bakkerne og mudderet. Sidstnævnte kunne man i stor grad løbe udenom, og det gjorde jeg da også, hvis det altså ikke var for en kvindelig løber, der åbenbart ikke kunne lide at få mudder på sine sko (what the f***!!!), så hun stoppede brat op og og drejede rundt, hvilket betød, at jeg røg direkte ned i mudderet. Tænk, mine sko kunne godt tåle mudder, så jeg sagde et ironisk "tak" og forsatte gennem pølen. 

Da vi skulle løbe 2. omgang, var ruten helt anderledes, fordi den selvfølgelig var gennemtæsket af de mange løbere, så der var ingen kære mor, og jeg løb igennem adskillige mudderpøler med stor glæde. De var trods alt ikke dybere, end det kunne klares uden at der løb noget ind ved anklen.


Lige efter 10 km løb en mand bagved mig et par km, og jeg kunne mærke, at han var en bedre løber end mig, så jeg tænkte "Løb dog forbi mand!", men det gjorde han først omkring 12,5 km med bemærkningen om, at det så godt ud, når jeg løb! Så var han tilgivet alt, og jeg løb glad videre. Det var som en vitaminindsprøjtning :-) 

Omkring 16-17 km begyndte turen at kunne mærkes, så jeg valgte at følge et af de første råd, jeg fik fra Jesper Olsen dengang for 8 år siden, da jeg begyndte at løbe langdistance: "Hvis du skal gå, så gå på bakkerne. Går det ligeud eller nedad, skal der løbes" Men krise var der ikke tale om, og jeg kom i mål på ca. 2:05. Resultatlisten er ikke kommet op endnu.

Jeg har stadig et lille kig på Gudenå Ultratrail langfredag, men der skal vist lige løbes lidt mere i terrænet, før der falder en endelig tilmelding.

Jeg er først lige startet min læreproces som trailløber, og fokus var primært på at læse terrænet, træne op- og nedløb samt bare nyde turen, selv om det går langsommere end på asfalt. Mission completed :-)

Til sidst en opdatering fra DM i Kort Trail: 
Jesper Noer vandt i tiden 01:40:26, mens Rikke Due-Andersen blev dansk mester hos kvinderne på 01:59:53. Mit bud Dorte Dahl blev nr. 2, 3 min efter.
På den længste distance 50 miles (80,5 km) blev Casper Wakefield (igen) en overlegen vinder på 09:05:56, knap 41 min foran nr. 2. Anne-Mette Skov vandt på kvinderne på 10:25:28

Ingen kommentarer:

Send en kommentar