tirsdag den 8. november 2011

Nu på tid

Jeg vil afrunde de sidste par indlæg om træning til marathon og ultraløb med lidt om en af landets hurtigste 100 km-løberes træning. Jeg har spurgt Thomas Skytte om hans træning til ultraløb. Thomas vandt Bornholm Ultramarathon 100 km i 2010 med den forrygende tid 07:39:06, hvilket kvalificerede ham til ultralandsholdet. Desværre måtte Thomas trække sig til VM halvvejs i løbet pga. en skade, der stadig plager ham.

Som anbefalet til marathontræningen deler Thomas ofte sin træning op i to pas, dels af praktiske årsager (løber til arbejde), men også for at kunne have en relativt stor træningsmængde med et nogenlunde gennemsnitstempo (ca. 3:50/km) for at opnå størst effekt på det aerobe system. Søndagen er helliget lange ture af ca. 2 timers løb = ca. 30 km. Genkender I billedet? I de sidste par måneder frem mod 100 km-konkurrencen løber Thomas gerne 3-4 marathons og 1-2 ture på 50-60 km.

Thomas er stifter af den glimrende hjemmeside Løbesiden.dk med forskellige beregnere, løbeforum, videnskabelige artikler m.m. Det er en af mine foretrukne sider.

Jeg håber, at indlæggene inkl. kommentarer har givet indput til jeres træning. Mange af rådene kan kopieres ned i en skala, så de passer til kortere distancer.

Jeg har selv ændret min træningsmetode til at løbe på tid i stedet for distance. Mit løbeur er nu sat op til at vise gennemsnitstempo samt tid og intet andet. Jeg er dog ikke helt sluppet af med trangen til at vide, hvor jeg er km-mæssigt, så min vibrationsalarm er stadig aktiv. Baby-steps..

Jeg har to (for mig) uundværlige ting i min løbegarderobe: min buff (halsrør) og mine halve løbehandsker. Især handskerne er guld værd i overgangen mellem efterår/vinter og forår/sommer. Jeg fryser nemt om hænderne, men ofte er hele handsker for varme. Før jeg købte de halve handsker for 2-3 år siden, var det en evig 'tage handsker af og på', når temp. lå på 5-10 gr. Det problem er løst med halve handsker til den fornuftige pris af 130 kr.

Buff som var en gave til deltagerne i et Rudersdal Marathon
Halve handsker fra Nike


1 kommentar:

  1. Hej May-britt

    Jeg vil gerne give et lille billede af, hvordan jeg tænker undervejs på mine træningsture.

    Hvis der f.eks står i mit program, at jeg skal løbe 30-40 minutter...
    Så tænker jeg altid "kun" på, og nå 30 minutters løbetræning. De sidste 10 minutter er mere for, at jeg har lidt ekstra tid og gå på :)

    Det er jo ikke altid man lige "rammer" præcis 30 minutter :)
    Noglegange bliver det til 33 minutter el. måske 38 minutter. Det er alt afhængig af, hvilken vej jeg vælger og løbe, eller hvor frisk nu mine ben er på selve træningsdagen.
    Så derfor er målet altid for mig, at træne efter det mindste "Minut-tal" i mit træningsprogram.

    Og derudover så løber jeg helst aldrig den samme tur 2 dage i træk.
    Men jeg kan dog godt finde på, og løbe den "selv-samme tur" ved en senere lejlighed længere hen på træningsugen.

    Når man træner efter "Minutter" i sin daglige træning. Så glem gerne alt om, hvilken tempo du løber i... løb tilpas langsomt, og lad din krop styre tempoet undervejs :)

    God tur :)

    Cyprus

    SvarSlet