onsdag den 30. november 2011

Løbesko med indlæg

Da min læge konstaterede, at jeg havde en inflammation af svangsenen, fortalte han samtidigt, at jeg havde forfods platfod. Det kunne han se, fordi jeg har hård hud under forfoden. Det er ikke noget, jeg er generet af, men det kan være medvirkende til mit problem med svangsenen. Jeg kender heldigvis en dygtig fodterapeut, så jeg henvendte mig til hende efter lægebesøget, og hun konstaterede de samme to ting som lægen. Så er den ligesom ikke længere..

Derfor er jeg nu udstyret med indlæg i mine løbesko, og sandelig om man ikke kan tage højde for både svangsene og platfod i samme indlæg, så nu slår jeg to fluer med ét smæk.

Fodterapeuten fortalte, at der skal ske en tilvænning til at løbe med indlæg, fordi fodstillingen bliver rettet op. Jeg skal være forberedt på ømhed i læggen og træthed i foden. Tilvænningen skal ske ved en gradvis øgning af distancen på løbeturene, også fordi jeg skal aflaste foden i det hele taget.

Jeg er ikke helt sikker på, at hun og jeg har samme definition på 'en kort tur', for der gik 1½ time, inden jeg var hjemme i dag. Indlæggene passer perfekt, når jeg tager den alm. skosål ud, og jeg har ingen gener bagefter - ikke endnu i hvert fald ;-)

Både læge og fodterapeut har opfordret mig til en 6 dages kur med Brufen for at hjælpe på inflammationen, og det har jeg så valgt at gøre.

Desuden har jeg aflyst min deltagelse i Skodsborg Julemarathon og holder mig til kortere ture i december måned. I stedet for løber jeg Spartas Nytårsløb på halvmarathon for Novo Gruppens Løbeklub.

Jeg er stadig i gang med Chris McCormacks bog. Det går ikke helt så hurtigt med læseriet, når det er på engelsk, men fascinationen er intakt. Det er simpelthen en af de bedste sportsbiografier, jeg har læst! Chris kan godt virke selvhævdende og 'cocky', som han selv skriver, og han lægger ikke skjul på, at han føler sig lidt udenfor, fordi han ikke opfører sig som alle de andre triathleter. F.eks. når de udtaler, at de er glade bare for at være med i løbet, mens Macca siger, at han er med for at vinde. Bogen handler i høj grad om hans mentale spil med de øvrige konkurrenter. Et spil han mestrer, og som gang på gang tipper vægtskålen til hans fordel, når det endelige slag skal slås.

Og så blev jeg glad, da jeg læste, at han også 'stjæler' gode tips og tricks fra andre sportsgrene. Præcis som jeg selv gør! Lige nu går jeg jo nærmest på strandhugst i triathleternes verden, men jeg bruger også noget fra andre sportsgrene, hvis jeg finder det relevant. Der er altid god grund til at lure de bedste atleters tricks af og så skærer dem ned til eget niveau.

En af de ting, han beskriver, er angsten for at fejle. Det er vist noget, vi alle kender til. Jeg kender det i stor stil, og af en eller anden syg grund er det godt at vide, at det også gælder for verdens allerstørste idrætsstjerner ;-)

Nogle vil helt sikkert ikke bryde sig om bogen, fordi han kan opfattes bedrevidende, men til det siger jeg kun ét ord: Jantelov! Manden har vist resultaterne til at bakke ordene op!

2 kommentarer:

  1. Hej May-Britt

    Et lille råd til dig...
    Hvis du har to par løbesko igang.

    Brug gerne det ene par løbesko, som en slags aflastnings-sko.
    I "aflastnings-skoen" bruger du en ganske alm. sål.

    Kort sagt, så løber du f.eks to el. tre dage med indlægs-skoen. Og når du så har løbet to-tre dage med indlægs-skoen, så skifter du over til normal sål-skoen, og løber med denne sko 1 dag.

    Eks.

    Mandag-tirsdag: Løber med indlægs-sål.
    Onsdag: Løber med normal sål.
    Torsdag-fredag-lørdag: med indlægs-sål.
    Søndag: Løber med normal sål.

    På denne måde kan du måske undgå de værste smerter, hvis nu din indlæg i skoen skulle give dig ømhed i ryggen el. træthed i foden.

    Og dertil vil jeg også gerne anbefale dig, og træne med et par lette konkurrencesko evt. 1-2 gange om ugen.
    Her kan du f.eks løbe en længere tur ca.(8-10km) i dine alm. trænings-sko. Og når du så er nået hjem igen, så skifer du over til de lettere løbesko, og løber så en kortere tur ca.(2-4km)

    Gode ved dette er bl.a, at du træner både din teknik og samt styrker dine fødder :)

    God fornøjelse

    Cyprus

    SvarSlet
  2. Tak for forslaget. Jeg har intet mærket til ømhed eller træthed i ryg og ben, og der var ingen ømhed i hælen efter løbet, men det kan selvfølgelig skyldes, at jeg er i gang med Brufen-kuren.

    SvarSlet