fredag den 27. februar 2015

Man skal spørge, hvis man undrer sig

Jeg er nok ikke den eneste, der har undret sig over, at Danmark stiller med et rekordstort landshold til VM i trail, mens vi kun har en lille trup på 100 km samt 24 timer på grund af de skrappe kvalifikationskrav. Eksempelvis sender vi kun 3 mandlige løbere afsted til VM 24 Timer.

I stedet for at undre mig længere valgte jeg at spørge Brian Larsen, som jeg har løbet på landsholdet med i 2008 og 2009, og som i dag er koordinator for 24 timers holdet. Jeg valgte at gøre det på Facebook for at andre også kunne få glæde af svaret. Det blev ikke Brian, der svarede på spørgsmålet, men i stedet for (og langt mere relevant) Søren Rasmussen, der er nyudnævnt koordinator for trail-holdet.

Følgende er copy/paste fra Facebook:



Brian, jeg har et spørgsmål vedr. trail-landsholdet. Er de 15 løbere en bruttotrup, eller sendes alle til VM? Jeg mener at have læst, at holdet udtages til april, men når jeg læser her på Facebook, lyder det som om, alle 15 skal afsted?
Jeg synes, det er fantastisk, at vi får en trup afsted, men når man tænker på den smalle trup på 100 km og 24 timer pga. de skrappe kval.krav, virker det overvældende, at vi har 15 løbere, der er kvalificeret til trail-VM.
Dette spørgsmål er ikke negativt ment, hvis nogle skulle føle sig angrebet. De, der kender mig, ved, at hjertet banker for ultraløb og landsholdet, så det er af ren interesse og for at få afdækket min uvidenhed Humørikonet smile
  • Søren Rasmussen
    May-Britt; jeg er koordinator for trail-landsholdet, så det kan jeg svare dig på. 
    Det forholder sig sådan, at der p.t. er forhåndsudtaget 15 løbere (i praksis p.t. kun 14, idet en enkelt har meldt afbud), heraf 6 kvinder og 9 herrer. Det maksimale antal, vi kunne have udtaget, ville være 9+9. 

    Til sammenligning med 24T og 100 km findes der hverken fra IAU's eller DAF's side konkrete, objektive krav, som skal opfyldes. Der er således lagt en subjektiv niveau-afvejning til grund for hver eneste udtagelse. 

    Hvorvidt antallet af kvalificerede over- eller understiger antallet af kvalificerede i de øvrige ultra-discipliner i.f.t. den talentmasse, der er at tage af, har jeg ingen forudsætning for at vurdere. Men om begrundelsen for truppens størrelse kan du læse mere på linket her: https://ultralandshold.wordpress.com/.../udvidelse-af.../

    Den endelige tilmelding sker rigtig nok sidst i april, og indtil da er der i sagens natur kun tale om en bruttotrup, hvor dårlig form, sygdom eller skader rent teoretisk stadig kán ændre på den endelige sammensætning. Men hvis alle fastholder sit niveau, kan de forhåndsudtagne også forvente at blive endeligt udtaget. 

    Med undtagelse af 3 løbere for hvert køn vil der i øvrigt være tale om egenbetaling for alle øvrige. 

    Håber, det var svar nok? Ellers spørg gerne yderligere 




    Det er med stor tilfredshed, at en udvidelse af det danske brutto-landshold til årets VM Trail nu kan offentliggøres....
    ULTRALANDSHOLD.WORDPRESS.COM

  • May-Britt Hansen Ja tak, det er fuldt tilfredsstillende svar 

  • Brian Larsen Hej May-Britt. Der er vist ikke noget at tilføje. I øvrigt tak for dit spørgsmål.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar